Det pågår en revolution i min TV

Björn Mellstrand
Björn Mellstrand 05 oktober, 2004
Kategorier:
Blogg, Medieval & -konsumtion

I förra veckan startade SVT ytterligare en digital kanal – Kunskapskanalen. En start i skymundan som inte har generat särskilt mycket uppmärksamhet. Kunskapskanalen innehåller några få egna produktioner, huvuddelen verkar vara inköpt material. En del av dess innehåll känner vi igen från UR. Sedan tidigare sänder SVT även 24 och Barnkanalen digitalt.

24 har blivit en av mina personliga favoritkanaler. Korta rappa nyhetssändningar varje hel timme. 24 Nöje, 24 Resa och 24 Konsument är dagliga sändningar med en tydlig målgrupp och fokus. Att Lantz i P3 går i 24an gör inte kanalen sämre. Dock kan man konstatera att programmen verkar sakna budget. Mycket av materialet är återanvänt och större delen sänds från studio, med en kamera. För att 24 ska bli en kanal att räkna med så måste de få mer resurser och också börja sända annat än en ”hottad” text-TV på helgerna.

Det är bara att konstatera. Det pågår en revolution i våra TV-apparater. Medielandskapet diversifieras och fragmentiseras. Min kabeloperatör erbjuder idag ett sjuttiotal kanaler att välja från. Allt från kanaler som riktar sig till etniska grupper, intresse- (mat, resor, historia, katastrofer etc etc) till åldersgrupper. Nyligen lanserades i Frankrike en tv-kanal, Pink-TV, som riktar sig till de homosexuella. Liknande planer finns hos MTV-Networks (de som sänder MTV och VH1).

Utvecklingen mot att vi får mer nischade kanaler kommer att fortsätta. I kampen om tittarna är jag övertygad om att vi kommer se fler kanaler som riktar sig till en mycket specifik målgrupp som man vill erbjuda ett innehåll som intresserar dem. Övriga tittare väljer de bort. Det finns dock en risk att vi främst kommer att se nischade kanaler mot de målgrupper som uppfattas som köpstarka.

För den som är sändare av budskap så måste man ha tänkt igenom sina budskap och sitt erbjudande för respektive målgrupp. Att kommunicera allmängiltiga budskap till ”hela svenska folket” riskerar bli en återvändsgränd då man inte når dem som valt att konsumera medier utifrån sina intressen eller livsstil.

BjM