PR-konsulter och kungen

Björn Mellstrand
Björn Mellstrand 11 november, 2004
Kategorier:
Blogg, Omvärldskoll, PR och kommunikation

Republikanska föreningen planerar att störta kungen med hjälp av PR-konsulter kan Resumé avslöja idag. Aftonbladet hänger på Resumés story. Likaså PJ på Svd. Det ska bli intressant att följa deras arbete och se hur framgångsrika de är. Min bedömning är att kungahuset är djupt rotade i den svenska folksjälen. Och att avsaknaden av alternativ gör att många inte vill byta ut kungen mot en vald president. Jag tror att deras kampanj kommer att vara mindre framgångsrik. Vi får se.

En annan reflektion är att många försvarar kungahuset med att han har så stor PR-betydelse för landet internationellt. Om det stämmer eller inte kan inte jag bedöma. Är det inte lite ödets ironi? PR-konsulterna i Republikanska föreningens tjänst går till storms mot vad som anses vara Sveriges största PR-tillgång.

Jag är fundersam över hur detta kan komma att påverka allmänhetens bild av PR-branschen. När enskilda medarbetare i branschen ägnar sig åt ”samhällsomstörtande” verksamhet så riskerar hela branschen dras med under samma kam. Och sedan skulle jag vilja höra diskussionerna kring fikabordet på en av PR-byråerna där monarkisterna och republikanerna finns samlade.

BjM