Det väntade oväntade

Björn Mellstrand
Björn Mellstrand 15 november, 2004
Kategorier:
Blogg, Omvärldskoll, PR och kommunikation

I förra veckan hade Jens of Sweden presskonferens. Företagets vd presenterade bland annat en låt som han sjungit in. Något som uppmärksammas av M3. Låten finns med på alla nya MP3-spelare som företaget levererar. Någonstans känns detta som ett försöka att göra något oväntat, men samtidigt känns det väntat. Att ett företag som levererar MP3-spelare väljer att leverera sina spelare med musik känns ganska naturligt. Misstänker att tanken var att detta ska generera uppmärksamhet kring företaget och produkterna.

Hur påverkas bilden av en företagsledare som sjunger in en låt? Ökar trovärdigheten? Vi minns alla (gör vi?) Helen Wellton som deltog i Melodifestivalen tillsammans med Nick Borgen någon gång på 90-talet med låten WorldWideWeb. Ökade hennes trovärdighet av att sjunga? Troligen inte. Hur skulle det vara om Ericssons vd Svanberg sjöng in en låt och fanns med på alla SonyEricssons mobiltelefoner. Skulle det ha en positiv effekt på företagets börskurs? Mycket tveksamt. Vad skulle hända om en skivbolagsdirektör sjöng in en låt? Bert har ju gjort det och han kan göra det utan att hans trovärdighet påverkas.

Undrar hur många som kommer ha kvar låten på JOS MP3-spelare. Eller om den raskt kommer att få ge plats åt andra låtar.

BjM