Snacka om PR-succé

Björn Mellstrand
Björn Mellstrand 15 november, 2004
Kategorier:
Blogg, PR flippar & floppar, PR och kommunikation

Idag lanseras Karl Lagerfelds kollektion för H&M. Sällan har en ny H&M-kollektion rönt så stor uppmärksamhet, flera tidningar har skrivit om den nya kollektionen. Annonseringen har rönt stor uppmärksamhet. Redan för en vecka sedan syntes den första vepan på Stureplan, igår byttes den ut mot en ny.

Enligt en av JMWs medarbetare som var i en av H&Ms butiker nu på morgonen. Så utspelades dramatiska scener på H&M butikerna nu på morgonen. Närmast upploppsliknande stämning. Där personalen inte hann hänga upp Lagerfelds varor på hängarna innan hundratals personer kastade sig över kläderna. På en av H&Ms butiker fick personalen skydda skyltdockorna från att inte bli avklädda. Snacka om PR-succé.

Oväntade samarbeten genererar ofta uppmärksamhet. Och H&M är inte ensamma. Ta när Apple för någon vecka sedan samarbetade med U2. Resultatet blev en ny Ipod Special Edition U2. Även denna har rönt stor uppmärksamhet. Men ett oväntat samarbete måste tillföra något till produkten och vara trovärdigt. Om t ex Göran Persson skulle designa kläder till H&M skulle det generera massor av uppmärksamhet, vi pratar om massor. Men trovärdigheten för såväl H&M som statsministern skulle undergrävas.

BjM