Läsken i den svenska folksjälen

Ina Zackari-Näär
Ina Zackari-Näär 16 november, 2004
Kategorier:
Blogg, Omvärldskoll

Nog vill vi svenskar ändå tänka på oss själva som en del av det globala samhället. Vi röstade ju trots allt för ett EU-medlemskap och vi är lyhörda för olika internationella trender och produkter. Är det inte så att vi till exempel har anammat den kontinentala krogkulturen och dricker alltmer, även vid sidan om lördagssupen.

Det må så vara, när det gäller spriten, men där går gränsen för vår globala lojalitet när det gäller drycker. Rör bara inte vår läsk – och framför allt inte vår julmust! Svenska folket har med stigande fasa åsett hur den stora multijätten med den kända cola-läsken varje år, vid jultid, riktat attacker mot denna, den svenskaste, av läskedrycker. Prissänkningar och specialerbjudanden har hittills varit vapnen men i år är strategin så mycket listigare. Man har helt enkelt förklätt sig, till Bjäre, och det kommer dessutom inte vara Coca Cola i flaskorna utan faktiskt – julmust.

Nu blir det marigt. Visst är vi beredda att stå upp som en man för att försvara vår läsk. Men kring Pommac var det enkelt. Den är det dessutom ingen som dricker. Men julmust – nu sätts vi på prov. Är vi lokala eller är vi globala? Coca Cola förklädd till julmust – då kanske det går ner. Här måste ligga någon hemlighet som kanske till och med kan få norrmännen att gå med i EU…

IZN