Årets PR-floppar

Björn Mellstrand
Björn Mellstrand 14 december, 2004
Kategorier:
Blogg, PR flippar & floppar

Egentligen är det nog så att de verkliga PR-flopparna känner vi inte till eftersom de misslyckas med att nå ut till oss mediekonsumenter. Men under året har vi sett en del misslyckanden som måste betraktas som floppar. Håll till godo!

Coop har ersatt etablerade varumärken som Konsum, Gröna Konsum och OBS med Coop Nära, Coop Konsum mm. Helt plötsligt har de börjat sälja DECT-telefoner på Konsum på Storgatan. Grönt ersattes med gult och brunt. Coop riskerar att gå till historien som företaget som lyckades rasera ett varumärke på kortast tid. Vem älskar Coop?

Skandia ”The never ending story” fortsatte att uppta våra diskussioner under våren. Nu är byken i till stor del tvättad och företaget har börjat på ny kula. Lycka till och ta väl hand om våra pensionspengar.

Vänsterpartiet från etablerade vänstersocialister till ifrågasatta smygkommunister. Med eller utan Gudrun. Utan. Kommunister eller inte. En partiledare som inte förstår att hans ord har verklig betydelse. Vänsterpartiet har tagit rutschkanan nedför opinionssiffrorna. Frågan är om Gudrun inte slog sista spiken i kistan och stängde dörren till riksdagen en gång för alla. Kamrat 4% kanske kommer igen. Men räcker det?

Jens Orback Sämre start är svårt att tänka sig. Att använda släktingar som lever tillsammans med hästar som ett bevis på tolerans fick oanade konsekvenser. Men Orback har nog insett att hjärnan förvandlas till en marshmallow under intervjuer och kommer förbereda sig bättre. The only way is up!

Kriminalvården Trots att färre flyr från våra fängelsen än tidigare så framstår Kriminalvården som mer av ett sommarkollo. Sommarens och höstens spektakulära flykter fick oss att ifrågasätta om Sverige verkligen har fängelser. Polisens nationella insatsstyrkas uppmärksammade och framgångsrika rymmarjakter bidrar till att fallet inte blir så djupt.

Bubblare
Köttberg När vår nya finansminister kallade fyrtiotalisterna för köttberg blev han tagen i örat av mediemästaren och tillika statsministern. Var utspelet om köttberg bara ett sätt att omprofilera finansministern? I sådant fall platser köttberget på flipplistan.

Socker Sockerdebatten fick oss att ändra våra kostvanor. Ingen stod upp till sockrets försvar. Sockret gick förlorande ur striden om våra tallrikar.

Göran Hägglund Vem är Göran Hägglund? En osynlig partiledare som fick det otacksamma uppdraget att ta över efter framgångssagan Alf Svensson. Att han vågade ta sig an detta tuffa uppdrag gör att han är värd en medalj. Men lär av din företrädare, enträgen vinner. Alfs framgång kom inte över en natt.

BjM