Kan det bli för mycket reklam?

Ann-Sofie Halling
Ann-Sofie Halling 14 december, 2004
Kategorier:
Blogg, Reklam

Åkte som vanligt tunnelbana in till JMW på Kungsgatan idag. Brukar för det mesta inte ha något emot reklam varken i stadsbilden eller i media. Men den här gången tangerade det gränsen. Vagnen som jag klev in i var en ”Aftonbladetvagn” vilket ingen kunde missa. Hela utsidan lackerad med kvällstidningens företagsmärke och bara reklam för tidningen inuti. Det var inte behagligt att sitta där. Känslan var nästan densamma som när man möts av en fullständigt nerklottrad vagn. Man känner sig mentalt utnyttjad. Visst hade jag kunnat välja en annan vagn, men den var naturligtvis placerad sist i tåget och jag var sen. Förmodligen är väl detta bara början på en ny trend. Jag kommer säkert att vänja mig. Kapsla in min hjärna så att jag slutar beröras. Eller gå upp tidigare på morgonen så att jag hinner till mitten av tåget.

Tunnelbanefärden väckte en del funderingar. Är det så att det finns utrymmen som är offentliga som vi upplever som privata? När går reklamen över gränsen och tappar sin attraktionskraft och istället blir något påträngande? Vad blir nästa steg, talande reklam, radioreklam i tunnelbanevagnarna, sponsrade stationer eller gator som tagits över av ett varumärke?

ASH