Upp & ner med Orvesto konsument

Björn Mellstrand
Björn Mellstrand 20 januari, 2005
Kategorier:
Blogg, Medieval & -konsumtion, Omvärldskoll

Idag presenterades Orvesto Konsument med de nya räckviddssiffrorna för dagspressen. Dagens Media har de viktigaste siffrorna.

Värt att notera är att gratistidningarna Metro, Sth, Gbg och Skåne, och Stockholm City fortsätter att växa, och det verkar inte ske på bekostnad av minskad läsande av DN och SvD. Dessa två tidningar minskar bara marginellt. Göteborgs-Posten ökar och Sydsvenska Dagbladet minskar lite. Med största sannolikhet så når gratistidningarna grupper som traditionellt inte har någon morgontidning.

Aftonbladet ligger stilla medan Expressen ökar marginellt. Kvällstidningarna tappar med andra ord inte heller till gratistidningarna.

Man kan också notera att affärspressen tappar läsare, vilket nog är en effekt av att konjunkturen inte riktigt tar fart. Såväl Computer Sweden, Dagens Industri som Ny Teknik minskar. CS tappar hela 15 procent. Näringsliv ligger dock stilla.

BjM