Löser eller skapar vi ett problem?

Björn Mellstrand
Björn Mellstrand 03 mars, 2005
Kategorier:
Blogg, PR och kommunikation

DNs annonskampanj med flertalet av riksdagspartiernas partiledare har skapat debatt. Det är inte det faktum att Göran Persson och de andra giganterna har fått nya frisyrer som skapar det debatt. Utan det faktum att en av partiledarna inte är med. Kristdemokraterna har reagerat över att Göran Hägglund inte är med, vilket Dagens Media uppmärksammar. Jag tror i och för sig att det bara är kristdemokraterna som noterat att Göran inte är med.

Man måste fundera över hur de kristdemokrater som kontaktat DN har resonerat. ”Det är skandal att vi inte är med – nu måste vi ringa och skälla ut Dagens Nyheter”. De kanske istället borde ställa sig frågan ”vilken är orsaken till att DN inte har med Göran?”, ägna några minuter åt självrannsakan. Kan det bero på att partiet och partiledaren varit mer eller mindre osynliga under det senaste halvåret (OK, de vädrar morgonluft nu med sin kamp mot lesbisk insemination). Istället för att få till stånd en ändring av kampanjen så får man uppmärksamhet att man är rejält besvikna att man inte är med och ännu fler noterar att Göran inte är med.

Min rekommendation till kristdemokraterna är nästa gång något liknande tycker jag att de ska ställa sig frågan ”löser eller skapar det ett problem” om vi ringer DN och skäller ut dem?

BjM