Befriad zon: Den aggressiva PR-byrån

Björn Mellstrand
Björn Mellstrand 08 september, 2005
Kategorier:
Blogg, PR och kommunikation


”Det är inte läge att köra reklam när vi bara har en butik. Vår tanke var att skapa ett enhetligt uttryck, och sedan jobba med en aggressiv pr-byrå för att få ut vårt namn i medier.” står att läsa på Dagens Medias webbplats i en artikel om företaget Gooh. Gooh är en ny kedja med färdiglagad mat. De har slagit upp deras första butik på Norrlandsgatan.

Jag undrar vad är en aggressiv PR-byrå? Slår de journalisterna som de kontaktar? Eller hotar dom bara? Eller är de väldigt aggressiva på mötena med sin uppdragsgivare och hotar uppdragsgivaren med stryk? Eller slåss man på byrån?

Aggressivitet är enligt min mening ett av de minst framgångsrika PR-recepten. Om en PR-byrå skulle vara aggressiv i t ex relationen till journalister så är jag övertygad om att inte en rad skulle bli skriven. Aggressivitet och trovärdighet känns väsens skilda. Och ett företag med en aggressiv PR-byrå riskerar tappa sin trovärdighet.

Men om Gooh med aggressiv menar hungrig och resultatinriktad. Jag då kan vi glömma det jag just skrivit.

BjM