Sagt är sagt och kommer aldrig mer igen

Tidigare Medarbetare 22 september, 2005
Kategorier:
Blogg

Hyckleri och dubbla budskap är inte något som PR-konsulter brukar rekommendera. Den här veckan har de kluvna tungorna duggat tätt:

1. Svenska Spel startar en kundtidning. Tidningen görs i samarbete med OTW, ”specialist på journalistik som marknadsföring.”

- Tidningen är verkligen ett sätt att inte vara så påträngande. Den har inte en så säljig inriktning, säger Andreas Jansson, informationschef på Svenska spel.

Jaha. Men är inte själva idén med Svenska Spel att sälja? Att man ens orkar försöka kommunicera något annat budskap gör mig förvånad.

2. Modebranschen är full av narkotikamissbrukare och de tidigare H&M-modellerna Naomi Campbell och Anna Nicole Smith är inte precis hälsan själv. Att Kate Moss skulle vara det sunda undantaget trodde nog varken vi eller H&M på. XXS i storlek, missbrukande pojkvän osv – ledtrådarna fanns liksom där hela tiden.

H&M säger nu att de som princip tar avstånd från droger. Ändå valde de att avvakta medias reaktioner innan de drog in kampanjen. Och då tog de inte avstånd från droger, utan från Kate Moss. Inte många företag väljer att ta avstånd från anställda med missbruksproblem, istället brukar man erbjuda rehabilitering. Klantigt hanterat av H&M som dessutom inte skriver ett ord om det hela på sin hemsida.

3. Människan Bosse Ringholm skymtade plötsligt förbi i en upprörd kommentar om den lata svenska poliskåren. Uttalandet avlyssnades av ingen mindre än Nyheterna och den exakta ordföljden finns på band.

Bosses groda är varje PR-konsults mardröm. Vem som har gett honom rådet att försöka slingra sig ur detta har jag ingen aning om, jag vet bara att det var ett ganska uselt råd.

För sagt är sagt och kommer aldrig mer igen gäller inte bara på dagis, utan också i media.

FrF