Lågprisaktörerna tar över i modevärlden?

Tidigare Medarbetare 23 september, 2005
Kategorier:
Blogg

Det är inte de prestigefyllda statusmärkena som är på framfart just nu utan snarare är det de billiga modebutikskedjorna som tar för sig. I våras bjöd H&M in världspressen till den första modeshowen någonsin i Central Park (New York). Den här veckan dominerar Top Shop modeveckan i London.

Top Shop är dessutom huvudsponsor för modeveckan i London vilket visar på ett självförtroende som modehus och att man har ambitioner på att inte bara vara en billighetskedja som kopierar andra från märken.

Är detta en utveckling som kommer att hålla i sig? Kommer de billigare kedjorna att på lång sikt tränga ut etablerade premiummärken? Svårt att svara definitivt på den frågan men min gissning är att det kommer att den här utveckling kommer att fortsätta i alla fall ett bra tag till.

Men det kommer alltid att finnas utrymme för premiummärken som erbjuder konsumenterna en möjlighet att sticka ut från mängden alternativt visa den sociala tillhörighet som man vill visa upp utåt. Frågan är bara hur stor del av kakan som blir kvar för dessa märken när kedjor som H&M, Top Shop och Lindex mm har tagit för sig.

Om man tar en titt på utvecklingen kring köpcentrum så ser man tydligt att likriktningen ökar allt mer. Vi får allt större köpcentrum och med mer eller mindre exakt samma butiker. Bland de butiker som alltid finns representerade ser vi bland annat H&M, Kappahl och Lindex.

De som har läst om trendanalytikern Joy Turner som precis har föreläst bland annat om ”generation Y” (födda 1980 och framåt) har säkert även läst om dessa unga människors attityd att det är helt ok att blanda statusmärken med lågprismärken. Säkert handlar många ungdomar stora delar av garderoben på billigare modebutiker och kompletterar med några lite dyrare klädesplagg eller accessoarer i en salig blandning. Något som den så kallade ”Rekordgenerationen” (födda 1945-1954) ogärna gör eftersom de enligt studier är mer märkeslojala en den yngre generationen.

Vi observerar och utvecklingen med stort intresse.

ToN