Vad ska vi med två branschföreningar till?

Björn Mellstrand
Björn Mellstrand 28 september, 2005
Kategorier:
Blogg

I måndags bildades tydligen föreningen Svenska PR-företagen. En förening som kommer att konkurrera med PRECIS om att vara den legitima branschföreträdaren för oss PR-företagare. Enligt Dagens Media har tretton företag gått med i den nya föreningen. Bildandet av den nya branschföreningen är ett nederlag för PRECIS och PR-branschen i sin helhet.

Som vd för ett av PRECIS’ medlemsföretag så tycker jag detta börjar bli smått tragikomiskt. Vad är det som gör att ni inte kan samarbeta? Varför känner sig de som gått med i Svenska PR-företagen inte välkomna i PRECIS? Vad är det som gör att PRECIS inte kan öppna famnen för de nya PR-företag välkomna dem som medlemmar i PRECIS? Vad vinner vår bransch på att ha två företag som konkurrerar om medlemmar och medieutrymme? Kommer branschen som helhet att bli starkare? Kommer branschen att få en ökad trovärdighet om två branschföreningar kastar tårta på varandra? Vill inte de stora PR-koncernerna låta de mindre PR-företagen ta plats vid köttgrytorna?

När Reklamförbundet kan spänna över den mångfald av olika typer av reklambyråer, mediebyråer mm varför skulle inte en branschförening i PR-branschen kunna göra det?

PR-branschen behöver en stark branschförening, som tar tillvara så väl de små PR-företagens som de storas intressen. Branschföreningen måste återspegla den mångfald som finns bland de svenska PR-företagen. Nej, lägg eventuell prestige på hyllan och slå ihop de två föreningarna.

Om vi fortsätter att ha två branschföreningar ser jag liten mening med att vara medlem i någon av dessa föreningar. Styrkan och trovärdigheten är bortblåst. Risken är alldeles för stor att det blir klubbar för inbördesbeundran.

BjM