Mutor och journalistisk integritet

Björn Mellstrand
Björn Mellstrand 07 oktober, 2005
Kategorier:
Blogg

Igår avslöjade Resumé att åklagarmyndigheten inlett en förundersökning om att H&M misstänks för mutor. De anklagas för att ha mutat journalister i samband med en pressvisning av en ny kollektion i New York.

Att företag ordnar resor för journalister till olika lanseringar tillhör vanligheten. De flesta svenska journalister och medier brukar vara måna om att stå för kostnaderna själva. Något som i ett internationellt perspektiv är ovanligt. Många internationella företag är förvånade över de svenska mediernas integritet och oberoende. En annan sak som många internationella företag är förvånade över är att svenska pressevenemang inte är så påkostade som internationella.

Att svenska journalister och medier har en hög integritet är bra. Mediernas trovärdighet står och faller med journalisternas integritet. ”Köpta” journalister riskerar stjälpa PR som redskap. Journalisternas uppgift är att kritiskt granska.

Om H&M fälls för mutor så kommer det att få stor effekt. Svenska medier kommer att ställas in för valet att antingen betala hela kalaset själv, köpa material från någon internationell nyhetsbyrå, förlita sig på det pressmaterial som produceras eller avstå från att rapportera. För många medier som har skral ekonomi är denna typ av pressevenemang en möjlighet ta del av nyheter från ”hästens mun”. Något som bara penningstinna medier kanske får möjlighet att göra i framtiden.

Mutanklagelserna bygger på en tro att företag kan diktera vad som skrivs från en pressvisning genom att bjuda på möjligheten. Dessutom ifrågasätter dessa mutanklagelser de svenska journalisternas integritet.

Eller som Barbro Hedvall på DNs ledarsida skriver idag: ”Också en bjuden journalist har eget omdöme och kan visa självständighet. Om inte annat så har han eller hon sitt eget journalistiska anseende att vårda.”

BjM