Sommartrender?

Tidigare Medarbetare 10 oktober, 2005
Kategorier:
Blogg

Läste på Researcher om Agent25s Sommarbarometer som visar vilka semesterorter, turistattraktioner, fritidsaktiviteter, artister, festivaler och plågodjur som uppmärksammades mest i media sommaren 2005 jämfört med samma period 2004.

Precis som Researcher så tycker jag också att materialet är lite väl tunt för att kunna utläsa samhällstrender. Informationen visar till exempel att antalet artiklar om husvagnar ökat med 70 procent jämfört med föregående år. Utifrån detta ska vi därmed utläsa en trend att campingen ökar i Sverige? Dock bygger detta på fakta om huruvida svenskarna faktiskt köper fler husvagnar eller använder sina befintliga husvagnar mer, bara att det skrivs mer artiklar om ämnet. Viktig information saknas för att man ska kunna tolka den informationen på ett vettigt sätt. Intressanta frågor vore t ex om synen på husvagnssemestrar skiftar mellan olika generationer, eller om svenskarnas campingvanor håller på att förändras i grunden osv. Men det framkommer inte i den här typen av statistik.

Vidare kan vi läsa att det skrivs mer om Robyn än Darin, Allsång lyfter Skansen, Visby får mer publicitet än Halmstad, långdistansen i orienterings-VM i Japan blev omskrivet som sommarens största flopp.

Allt detta är roligt och underhållande läsning men knappast underlag för några djupare samhällsanalyser. Då behövs mer nyanserat faktaunderlag och i bästa fall kan detta vara en fingervisning på några ställen att leta efter mer djupgående samhällstrender.

Hela pressreleasen om Sommarbarometern finns på: http://www.newsdesk.se/view_pressrelease.php?id=63660

ToN