Vad händer på tidningsfronten?

Tidigare Medarbetare 13 oktober, 2005
Kategorier:
Blogg

Läste precis lite statisk från Orvesto konsument publicerat i Resumé.

Här kommer snabba reflektioner av vad detta innebär i indelat i olika typer av tidningar (allt enligt listan och inga andra tidningar är med):

Inredning
Alla inredningstidningar på listan backar utom Hem Ljuva Hem och Plaza Interiör.

Foto
Vanliga fototidningar backar men digitalfototidningarna ökar. – Helt i linje med att intresset för vanliga kameror tappar mark gentemot digitala dito.

Kvällstidningarnas bilagor
Expressen Fredag ökar med 27% och Aftonbladet Söndag backar med nästan en procent.

Datorer
PC-tidningar backar men MacWorld ökar med över 22% – Kan detta bero på iPod?

Ekonomi
Privata Affärer, Veckans Affärer och Affärsvärlden backar alla tre.

Hälsa
Aftonbladets hälsobilaga tappar nästan fyra procent, Må Bra tappar nästan fem procent men I Form ökar med 14 procent.

Båt
Båttidningarna backar utom Båtbörsen.

”Kvinnotidningar”
Kvinnotidningarna tappar generellt men Tara går starkt framåt. – Kanske går läsarna mer mot lifestyletidningarna?

Lifestyletidningar
Lifestyletidningarna går fram, framför allt Plaza som ökar med 32 procent.

Motor
Generella motortidningar och –bilagor backar till fördel för mer specialiserade motortidningar. Kan bero på en specialisering av motorintresset? En bil är inte bara en bil utan en specifik typ av bil och man är inte intresserad av alla typer.

Mat & Dryck
Mat och dryck backar generellt. – Konstigt med tanke på ett stort matintresse bland människor generellt, eller kanske räcker det med att se Mat-Tina eller hennes efterträdare på TV?

Sport
Sporttidningarna går starkt framåt.

”Tjejtidningar”
Tjejtidningarna går trögt, Frida backar kraftigt och Veckorevyn ökar men bara med knappt 2 procent. – Väljer de yngre tjejerna att läsa mer ”vuxna” tidningar eller vart tar de vägen?

Resor
Resetidningarna går trögt.

Övriga observationer
Fisketidningarna backar.
Svenska populärvetenskapliga tidningar ökar men National Geographic backar. – Kan bero på att människor vill se en mer lokal vinkel även på tekniken.
Pryltidningen M3 ökar med nästan 19 procent.
På skvallerfronten går Hänt Bild framåt med nästan 26 procent.

ToN