Trendspaning: Synkron vs asynkron mediekonsumtion

Tidigare Medarbetare 07 november, 2005
Kategorier:
Blogg, Omvärldskoll

Apple har under de första 20 dagarna av iTunes Stores försäljning av filmer och musikvideor sålt 1 miljon filer till ett snittpris på strax under två dollar. Med tanke på denna snabba start kan man nog rätt säker gissa på en stundande explosion av legala nedladdningar av digitala filmer på nätet. Detta är en ganska säker gissning enligt mig.

Men om vi ska ge oss på ut på lite halare is och fundera på hur det kan påverka mediemarknaden på sikt så kommer här en spekulation. Min fundering är om den vanliga synkrona mediekonsumtionen (läs t ex TV-tittande) som vi känner till den idag inte på lite sikt är mot en rejäl omdaning där gamla sanningar måste bytas ut med nya och med rejält ändrade konsumtionsbeteenden.

Först kanske jag ska förklara vad jag menar med synkron mediekonsumtion, och med det menar jag att sändning och mottagning av program/film sker samtidigt. Det bygger på att de som tittar på ett visst TV-program måste anpassa sig efter sändarens tablå. Ett annat exempel på synkron kommunikation är telefonen, som till skillnad från t ex e-post (som då per definition är asynkron) kräver att båda parter är närvarande samtidigt för att kommunicera.

Det finns idag starka fyra rörelser mot den asynkrona mediekonsumtionen:
• Podcasting – som är radioprogram inspelade som MP3-filer och distribueras automatiskt via Internet till de som vill lyssna.
• Apples iTunes som säljer filmer till iPod som användarna kan titta på när som helst och var som helst.
• Hårdiskvideo som t ex TiVo t ex som låter användaren pausa i direktsändning och undvika reklampauser.
• Medieföretag som t ex SVT lägger upp allt fler av sina program på Internet.

Den gamla hederliga VHS-videon är också exempel på asynkron mediekonsumtion men skillnaden är att distributionen av program och utbudet av program aldrig kunde mäta sig med vad som håller på att hända med digital video på Internet idag. Utvecklingen har redan börjat genom illegal nedladdning av filmer på Internet, men nu när prisvärda legala alternativ dyker upp kommer utvecklingen att ta ytterligare fart tror jag.

Längre fram i tiden kan man tänka sig att alla stora TV-program produceras även för mobila mediespelare som iPod och motsvarigheter från till exempel Archos . Redan idag kan man köpa alla nya avsnitt av Desperate Housewives på Apples iTunes Store och fler program kommer säkerligen att adderas i en rasande takt. Så varför anpassa sig efter en dammig TV-tablå när man själva kan välja vilka program man ska se på samt när och var. Kanske känner jag för att se alla nya avsnitt av Lost samtidigt en regning söndag eller så vill jag titta på den på lunchen under arbetsveckan på mitt favoritcafé osv.

Nu när iPodden även kan ersätta VHS- och DVD-spelaren hemma genom att man ansluter den till TV:n kan verkligt spännande saker att börja hända. Men många frågor kvarstår att fundera på:

Hur kommer detta att påverka annonsmarknaden för TV i framtiden?
Hur kommer detta att påverka marknaden kring digital-TV?
Hur kommer detta att påverka tekniker som t ex DVD?
Vilka program kommer att passa för synkron vs asynkron teknik?
Osv.

Jag tror inte att TV:n kommer att försvinna men det ser onekligen ut som att den kan komma att förändras drastiskt det kommande decenniet. Personligen ser jag med spänning fram emot att några av dessa frågor besvaras och funder på när även jag ska skaffa mig en portabel multimediaspelare av osagt fabrikat

ToN