Lyckat IDOL-koncept vid Påtryckardagen

Ann-Sofie Halling
Ann-Sofie Halling 09 november, 2005
Kategorier:
Blogg

Överfallen av julskyltningen stegade jag in till PR- konsulternas egen version av dokkusåpa hos IVA på tisdagskvällen. Stora Lobbyingdagen som i år har fått nytt format i form av ett kvällsarrangemang, där seminariedeltagarna fick rösta fram årets lobbyist. Kändes lite märkligt till att börja med, men det gav mersmak.

De tre nominerade var Antipiratbyrån, Motormännens Helnykterhetsförbund och Byggnads. Fel låt vann, Motormännens Helnykterhetsförbund kampanj för alkolås, men annars var IDOL-upplägget helt rätt tänkt med mycket transparens.

De nominerade fick själva presentera sitt arbete, vilket gjorde det ganska tydligt att det här med strategi var det ingen som hade tänkt igenom så himla mycket. Nä man hade haft lite tur och tajming och kommit på saker att göra allteftersom. Proffsigheten kring årets lobbyist fick sig en knäck, trots Viggo Cavlings smoking. Men det är ju förmodligen så här det ser ut. Lite bonnigt, lite hemvävt, men det funkar.

Enligt den alldeles för snälla juryn som snarare stöttade deltagarna än förtalade dem som en riktig IDOL-jury skall göra bygger framgångsrik lobbying på långsiktighet, tydliga mål och att hitta rätt kanaler. Och det uppfyllde alla de tre nominerade med råge.

ASH