Uppåt för nya medier

Tidigare Medarbetare 11 november, 2005
Kategorier:
Blogg, Medieval & -konsumtion

Statistik från bloggen The Long Tail visar att ”old media” tappar mark gentemot ”new media”.

Inte helt oväntat.

Intressant är utvecklingen på TV-sidan som visar att i genomsnitt tappar programmen tittare men totalt sett är antalet tittare konstant vilket bland annat förklaras allt fler nischade kanaler och program. Kommer vi se en liknande utveckling i Sverige? Inte en allt för orimlig tanke, ofta kan man se utvecklingen först i USA och sen i resten av (främst väst-)världen. Intressant är också att magasinens annonssäljare gör ett bra jobb när de ökar intäkterna utan att öka antalet annonser, de får alltså bättre pris per annons.

Här är hela statistiken (i USA) som jag översatt till svenska:

Ner:
• Bio: ner med 7% detta år, antalet biljetter per invånare har sjunkit sen 2001.
• Nyhetstidningar: peakade 1987 och har sedan fallit, ner 2,6 procent i år.
• Musik: Försäljningen ner ytterligare 5,7 procent I år, men digitala nedladdningar fortsätter att öka och har nu 6 procent av hela kakan.
• Radio: fortsätter att sjunka, ner 4 procent i år.
• Böcker: ner med 7 procent i år.

Blandat:
• DVD: dramatiskt fall, ner från 29% tillväxt förra året till mindre än 10% i år.
• TV: totalt ligger antalet tittar konstant, men det sker stora omfördelningar och fortsatt ökad nischning, totalt sett minskar antalet tittare per program.
• Magasin: annonsintäkterna ökar men antalet annonser är konstant (dyrare annonser).
• Videospel: nya konsoler är på väg till marknaden, försäljningen minskade under september men kommer nog ta fart inför julen och lanseringen av Xbox 360.

Upp:
• Internetannonsering
–Banners: Har ökat 10% i år
–Keywords: Googles intäkter har ökat 96% i år.

Ett annat intressant exempel på nya mediers framfart är gårdagens ”skandal” i Dagens Media kring Sime:s pris för bästa mediebyrå som gick till Tradedoubler som resten av branschen (och även de själva ) inte ens ser som en mediebyrå till att börja med och dessutom tog ett pris utan att vara nominerade. Fenomenet kan man tolka som att Internetlösningar tar ny mark från etablerade aktörer som i sin tur måste möta hotet.

Här hittar ni ursprungsbloggen om mediestatistiken med länkar till mer info.

ToN