Finskspråkig olycka blev min lycka

Björn Mellstrand
Björn Mellstrand 18 november, 2005
Kategorier:
Blogg

Häromdagen satt jag och tittade på Kanal5 och helt plötsligt i ett av reklamavbrotten dyker det upp en finskspråkig reklamspot från If. Måste erkänna att jag först reagerade och trodde att jag bytt kanal till Finlands TV. Fingrade på fjärrkontrollen. Sedan blev jag glad. Det var första gången som jag såg reklam på ett annat språk än svenska och engelska på en svensk kanal. OK, det var textat på svenska.

Sverige är ett mångkulturellt land. Något som återspeglas i de flesta delar av vårt samhälle. Men inte i reklamen. OK, visst förekommer det personer med invandrarbakgrund i annonser och reklamfilmer. Men det är nästan aldrig som det förekommer reklam på ett annat språk. Bra gjort If.

Den finskspråkiga gruppen i Sverige måste vara en av de största målgrupperna. Det är intressant att ingen tidigare har valt att göra rikstäckande reklam för denna målgrupp. Är det så att vi stirrar oss blinda på ålder, inkomst och bostadsort när vi segmenterar målgrupperna?

BjM