När inser fler kraften i podcasts?

Björn Mellstrand
Björn Mellstrand 24 november, 2005
Kategorier:
Blogg, Nya medier etc


Idag dominerar Sveriges Radio listan över de mest populära podcasterna i Sverige. Av 20 på Itunes lista så är 14 från Sveriges Radio. Som enda icke-SR svenska podcast placerar sig Forskning och Framsteg på 8e plats.

Intressant att notera att ingen av de kommersiella radiokanalerna idag kvalar upp på listan. Men förklaringen är enkel. De sänder inga program som lämpar sig för podcasts. Nästan alla kommersiella kanaler sänder idag musik med lite prat och reklam mellan musiken. Den typen av program lämpar sig inte för podcasts.

Men man kan verkligen undra när andra medier börjar lägga ut podcasts? När kommer fler svenska företag förstå att det pågår en förändring av mediekonsumtionsmönstren?

Alla företag som idag erbjuder nyhetsbrev skulle ha möjlighet att erbjuda nyhetsbreven i form av podcasts. Det skulle göra nyhetsbreven lite mer personliga och leda till att man når nya målgrupper..

När kommer den svenska podcastingrevolutionen?

BjM