Årets PR-flippar 2005

Björn Mellstrand
Björn Mellstrand 23 december, 2005
Kategorier:
JMW Nytt

Det är dags att återigen summera året, nu när den längsta natten är bakom oss. Och det har vänt. Dagarna blir längre och nätterna kortare. Om några dagar skriver vi 2006 och 2005 är förpassad till historien. Vilka PR-succéer kommer vi att komma ihåg från 2005. Vi på JMW har listat och rankat årets PR-flippar.

Lottie Knutsson
Lottie gjorde entré i våra vardagsrum redan 2004. Rakryggad, tydlig och engagerad stod hon upp i det kaos som uppstod efter tsunamin. Tog på sig ledarskapet som ingen annan axlade. Lottie är en kommunikatör som belönats med flera utmärkelser under året och även på vår lista intar hon en given första plats.

Poker
Varje tevekanal med självaktning hade under året en pokerserie, till och med SVT ägnade pokern en helkväll. Pokertidningarna duggade tätt. Poker här. Poker där. Poker överallt. Pokerset blev årets julklapp, enligt HUI. Vilket blev ytterligare en föraning om att Pokern peakat och ”the only way is down”.

Sudoko
Om Pokern svepte in som en tidvattensvåg kom Sudokon mer smygande. Först satt några på tunnelbanan och började lösa dessa sifferkorsord. Sedan började vi skymta fler och fler artiklar. Helt plötsligt var Sudokon överallt. Varenda tidning har ett Sudoko. PR-flipp? Utan tvekan.

Apple/Ipod
Redan förra året fanns Apples Ipod med på vår lista. Och i år fortsätter segertåget. Ipod Nano och VideoIpod. Vad är nästa steg? Produktlanseringar slår oss med häpnad och fyller varenda tidnings prylsidor. I slutet av året såg en Ipod-tidning dagens ljus. Under året har Ipoden gått från pryl till fenomen och revolutionär katalysator för en helt förändrad mediekonsumtion. Men kommer PR-succén att fortsätta? Leveransproblem till julhandeln kanske gör många konsumenter besvikna.

Ebba von Sydow
Ebba är överallt, i tidningar och tv. Från Expressen till VeckoRevyn. Hennes blogg är en av de populäraste i Sverige. En efter en försöker tidningarna skapa en egen Ebba – Aftonbladet har sin Sofi Fahrman. Men vad händer 2006? Tröttnar läsarna på Ebba?

Bubblare

Hembakningsrådet har under året genomfört två lyckade kampanjer – småkakskampanjen och Kanelbullens dag som fått stort genomslag i media. Motoffensiven mot gigantiska muffins och brownies verkar lyckas. När Hembakningsrådet nu leder styrkorna kommer de svenska småkakorna och kanelbullarna att överleva den amerikanska invasionen.

Te/thé Överallt. När Caffe Latten har sett sina storhetsdagar kommer kusinen från Asien in på scenen och tar över. Thé överallt. I drinkar. Kallt. Varmt. På kaffekedjor som specialiserat sig på kaffe skyltar man med att man kan thé. En lyckad PR-kampanj som tagit drycken från en morgontrött, ganska smaklös thépåse till de fina salongerna.

Övriga nominerade

Övriga nominerade till årets PR-flippar var: Madonna, H&M, X-box G2, billiga jeans typ Cheap Monday, nötter, City Dental, Home Staging, Idol/TV4, Stickning, Tamiflu, IKEA, Fredrik Paulin, Podcasting, svenska kläddesigners, Kalciummjölk, Fredrik Reinfeldt, Mikael Persbrandt, Bloggen och Linda Skugges blogg.

BjM