Årets PR-floppar 2005

Björn Mellstrand
Björn Mellstrand 23 december, 2005
Kategorier:
JMW Nytt, PR flippar & floppar

Vilka har floppat i 2005? Så här ser listan ut i år:

Laila Freivalds
Kommentarer onödiga. Vi borde kanske inte sparka på den som ligger ned. Men en utrikesminister som inte lyssnar på nyheter när hon är ledig kanske skulle ta sig en funderare över vad det innebär att vara utrikesminister. Att hon dessutom har svårt att umgås med media gör inte saken bättre.

Bosse Ringholm
Mission impossible. Enskede IF. Glömmer lägga på telefonluren efter telefonintervjuer, en, två gånger.

FI
PR-geniet Gudrun Schymans nya feministiska parti fick en fantastisk start 2005. Sedan dess har det bara gått utför. ”What goes up must come down” – är en del av medielogiken. Något som FI fick känna av under året. Ackompanjerade av uttalanden från andra feministiska organisationer om män som är djur har resan för FI varit tuff. Men – den som räknar ut Gudrun vet inte vem de har med att göra. Gudrun är en överlevare och hon kommer resa sig ur askan. Var så säkra.

Vägtullarna/trängselavgifterna
Det som aldrig skulle bli verklighet om Annika Billström fick makten träder ikraft om några dagar. Skenande kostnader, förseningar och komplicerade betalningslösningar har gjort vägtullarna till en PR-flopp under året. Vad händer när det första betalningsanmärkningarna kommer? Och de 30 juristerna börjar arbeta?

Alliansen
Upp som en sol – ned som en pannkaka? Enigare än någonsin men ”Where is the beaf?” Har Alliansen nått sin högsta punkt? Har de förmågan att hålla samman? Knappa nio månader till valet och det ser snarare ut som de kan vinna valet på regeringens misstag än på sina egna meriter.

Ogilvy
OK, vi lever i en ankdamm, Ogilvy kanske egentligen inte platsar in på denna lista. Men Ogilvy har haft ett svårt år i branschpressen. Maffia, överfakturering, stämningar, rykten om massavskedanden etc etc. De negativa nyheterna har avlöst varandra. Hur ska de lyckas ändra bilden av företaget? Det vore tråkigt om Ogilvy försvann från kartan.

Övriga nominerade
Övriga nominerade till årets PR-floppar var Lars Ohly, den analoga släckningen, George Bush, Linda Rosing, kaffe, Leif Pagrotsky, Skandia, Google, EU, Mikael Persbrandt, Brio (Barnens skämtbok), Tidningen Tove, Svenska Spel, Lotto-Erik och H&M.

Flipp eller flopp?
H&M och Mikael Persbrandt finns med på både flipp och flopplistan. H&M lyckades med Stella-lanseringen och red ut stormarna med New Yorkresor och knarkande modeller? Men hur påverkades varumärket? Turerna kring Persbrandt har varit många under året. Avslutningen för honom är stark – ska han lyckas fälla Expressens chefredaktör?

BjM