JMW Akademi

Björn Mellstrand
Björn Mellstrand 13 januari, 2006
Kategorier:
JMW Nytt, Omvärldskoll

Maktskifte i mediekonsumtionen
- Vilka företag blir vinnare när konsumenterna tar makten över tablån?

Under de första 20 dagarna då Apple öppnade försäljningen av filmer och musikvideor via iTunes Store såldes imponerande 1 miljon filer. För två månader sedan började tv-bolaget ABC lägga ut episoder från tv-serierna ”Lost” och ”Desperate Housewives” för nedladdning. ABC-styrelsen sägs idag hoppa jämfota av glädje över de 800.000 nedladdningar som fram till december har sålts för cirka 2 dollar styck.

Spännande saker händer med människors mediekonsumtion just nu. Inte minst iPod har blivit en symbol för ett nytt beteende där människor själva kan och vill bestämma när, var och hur de konsumerar media. I takt med människors efterfrågan exploderar samtidigt ny teknik; podcasting, TiVo, mobil-TV och så vidare. Teknik som stödjer ett maktskifte från sändare till mottagare – från medieleverantör till mediekonsument.

Frågan är vem som är vinnare i det nya förändrade medielandskapet? Hur ser bra marknadskommunikation ut när konsumenten har makten? Hur förändras PR som verktyg i marknadskommunikationen?

JMW har funderat en del på hur nya beteenden påverkar både vår egen verksamhet och våra uppdragsgivares. Vi vill nu dela med oss av våra tankar kring detta och höra vad ni tror om framtidens medielandskap. Därför vill vi här och nu bjuda in till ett frukostseminarium för att belysa den trend som tyder på att vi går från en synkron mot en asynkron mediekonsumtion.

Välkomna till JMW Akademien Nr 1
Vi inleder med en redovisning med konkreta exempel och erfarenheter för att sedan övergå till en gemensam diskussion.

Plats: JMW kommunikation, Kungsgatan 37
Tid: 31/1 2006 klockan 08-09.30. Vi bjuder på frukost

Om du vill delta så maila tomas.nihlen@jmw.se. Tyvärr är det endast ett mycket begränsat antal platser kvar.

Välkommen,
Björn Mellstrand
VD, JMW kommunikation