GANT och Kennedy

Björn Mellstrand
Björn Mellstrand 23 januari, 2006
Kategorier:
Blogg, PR flippar & floppar, PR och kommunikation


I förra veckan bjöd det svenska klädföretaget GANT in till presskonferens. Enligt uppgifter så dök mer än 100 journalister upp på denna tillställning. Vid sidan av den stolta GANT-ledningen medverkade även Robert F Kennedy Jr, son till den framlidne presidentkandidaten. GANT stödjer Kennedys kampanj, Waterkeeper Alliance, för en bättre vattenmiljö och som motprestation lånar Kennedy ut sitt ansikte till GANT. Dessutom så återfinns hela hans familj på några av bilderna. 

Samarbetet har redan genererat stor uppmärksamhet, till exempel fylldes ett uppslag i gårdagens DN Söndag med bland annat en intervju med Kennedy. Mer uppmärksamhet är att vänta.

Även om samarbetet manifesteras i annonser tror jag att det huvudsakliga syftet är att nå ut med hjälp av medierelationer/PR. GANT stärker med Kennedy sin amerikanska östkustsprofil och de förknippas med en bättre miljö. Kennedy får in pengar till sin miljöfond och får en möjlighet att komma till tals för en stor publik i de frågor som han brinner för. Win-win.

Jag är övertygad om att vi kommer se mer av denna typ av oväntade samarbeten, som i Sverige är ovanliga. De är betydligt vanligare i USA. I takt med att fler och fler av att medierna börjar rapportera om kändiskulturen i större utsträckning så blir det intressant för företag/varumärken att samarbeta med rätt kändisar för att nå ut med sina budskap i det redaktionella materialet. Samarbetet mellan GANT och Kennedy visar vägen.

BjM
(bilden kommer från GANT)