GANT och Kennedy, del II

Björn Mellstrand
Björn Mellstrand 24 januari, 2006
Kategorier:
Blogg, PR flippar & floppar, PR och kommunikation

GANTs samarbete med Kennedy har uppmärksammats av Resumé. ”Hela tre inslag i DN Söndag som kom igår handlar om Kennedy och Gant-kampanjen: redaktörens krönika, veckans ”Fem frågor” och ett långt reportage över ett uppslag med rubriken ”Klädd för framgång”.” skriver Resumé. Ett snyggt PR-jobb med andra ord.

Av kommentarerna till Resumés artikel att döma så är många Resuméläsare upprörda över att DN skrivit om samarbetet.

Jag funderar över artikelkommentarerna. Är det något att uppröras över? Är inte ett samarbete mellan ett svenskt klädföretag och en person i familjen Kennedy en nyhet? Om DN som enda tidning får möjlighet att intervjua Robert F Kennedy Jr ska de tacka nej? Är en nyhet mindre värd bara för att den kommer från ett företag? Betyder det att en ny produkt t ex ny mobiltelefon från SonyEricsson eller Nokia inte bör testas av media? Betyder det att DN söndag inte bör skriva om ett nytt vin, en ny bok eller en ny kollektion eftersom det finns kommersiella krafter bakom nyheten? Vad är det för nyhetsvärdering som ska gälla om medierna ska tacka nej till alla nyheter som kommer från ett företag? Hur många tidningar som skulle kunna fylla sina sidor utan företagens nyheter?

Däremot så tycker jag att GANT gör misstag, varför annonserar de i bilagan?

BjM