Google på kinesiska

Tidigare Medarbetare 02 februari, 2006
Kategorier:
Blogg, Nya medier etc, Omvärldskoll, Reflektioner


I somras skrev jag om Microsofts och Yahoos vilja att vara den kinesiska regimen till lags. De senaste dagarna har bloggare och tidningar uppmärksammat företaget Googles ”anpassning” till den kinesiska marknaden. Google har förvisso i flera år haft en (av myndigheterna censurerad) kinesisk version, men man har nu satt upp en helt ny sajt – www.google.cn där företaget självt kommer att censurera söktjänsten för att svara upp till regimens krav.

Enligt CS försvarar sig Google med att egencensuren är bättre än att helt dra sig ur Kina och att man räknar med att den nya sökmotorn ska bli snabbare och lättare att använda. ”Att ta bort sökresultat strider mot det Google står för. Men att inte ge någon information alls (eller en starkt begränsad användarupplevelse) strider ännu mer mot vad vi står för”, skriver Google i ett uttalande.

Den kinesiska marknaden är så klart lockande stor, men efter att jag (och hur många andra bloggare och bloggläsare i världen? ) nu har sett de två skilda resultat som man får vid en sökning på ”tiananmen” på svenska Google respektive kinesiska Google kan man nog fråga sig vad Google – egentligen – står för.

/ FrF