Lär känna din målgrupp

Björn Mellstrand
Björn Mellstrand 27 februari, 2006
Kategorier:
Blogg, Medieval & -konsumtion

Resumé och QX skriver idag om vilka tidningar som är populärast bland amerikanska homosexuella män. Manligt mode, resor, underhållning och trender är det som lockar amerikanska homosexuella män. Medan tidningar som handlar om jakt, fiske, vapen och fyrhjulare lockar få amerikanska gaymän, dessa tidningar har uteslutande hetrosexuella läsare.

Hur skulle motsvarande undersökning se ut i Sverige? Om GQ toppar i USA skulle tidningen King toppa i Sverige? Eller är Residence som toppar en svensk lista? Eller är det så att en tidning som amerikanska GQ även toppar den svenska listan?

Traditionellt tror jag att svenska kommunikationskonsulter och företag som vill nå den homosexuella målgruppen tänker QX. Men de inser inte att den homosexuella målgruppen läser tidningar precis som alla andra. Om man vill nå dem så är QX ett viktigt medium, men det kanske har högre trovärdighet om man försöker också nå dem via andra tidningar med ett ”gay-budskap”.

Andra bloggar om: , , , , ,