Jagad

Björn Mellstrand
Björn Mellstrand 23 maj, 2006
Kategorier:
Blogg, Reflektioner

Är hyperaktiva telefonförsäljare ett bra sätt att bygga varumärke och inleda kundrelationer? Under de senaste veckorna har jag känt mig jagad. En artig, engelsk talande telefonförsäljare har försökt intressera mig för hans företag och deras tjänster. Han har ringt mig på mornar, under luncher, eftermiddagar och kvällar. På mitt direktnummer, på mitt växelnummer och mobilnummer. Jag har sagt nej, jag är inte intresserad – ändå ringer han tillbaka. Hans ivrighet och påstridighet tyder på att hans metod är att trötta ut den presumtiva kunden. Att få mig att till slut ge upp och köpa hans tjänster. Men hittills har jag bjudit motstånd. Vid håller mitt nej. Just nu funderar jag över om detta är ett bra sätt att bygga en framtida kundrelation? Hur påverkas min och mina kollegors bild av företaget?

Samtidigt måste jag skänka en tanke till alla telefonförsäljare. Det kan inte vara världens roligaste jobb. Alltid ovälkommen, framförallt av mig.

BjM