TV-kanalernas varumärkeskännedom och penetration

Björn Mellstrand
Björn Mellstrand 06 november, 2006
Kategorier:
Blogg, Medieval & -konsumtion

Dagens Media presenterar idag de senaste siffrorna från MMS på olika tv-kanalers penetration. Listan toppas självklart av SVT1, SVT2 och TV4. Sedan följer Kanal 5 och TV3. Intressant är att kanaler som TV4 Plus, TV400, TV6 och TV4Fakta växer. Störst tillväxt har Kanal Lokal som går från noll till 16 procent. TV7 går från noll till 11. Axess märks inte över huvudtaget i statistiken. DItv ökar marginellt från 3 till 4 procent. Enda kanalen som tappar rejält är ZTV som går från 62 procent till 49.

Undersökningen svarar inte på frågan om man tittar på kanalerna utan bara att man har tillgång till den. Så frågan är om den egentligen ger oss som PR-konsulter någon vägledning i medievalet. Nej, det är bara ett konstaterande. Det intressanta blir när man tittar på kommunikationens målgrupper och studerar deras medievanor. Då får vi vägledning i vårt medieval.

Undersökningen kanske säger mer om kännedomen om kanalerna och deras varumärken. Att SVT1, SVT2, TV4, Kanal 5 och TV3 har högst varumärkeskännedom kom kanske inte som någon överraskning.

BjM

Andra bloggar om: