Spinndödare?

Björn Mellstrand
Björn Mellstrand 22 november, 2006
Kategorier:
Blogg, PR och kommunikation

Imorgon är det prisutdelning i SPINN. Idag går Reklamförbundet ut med ett nytt namn på kategorin alternativ media i Guldägget, skriver Dagens Media. Man inkluderar PR i namnet. Reklamförbundet menar att Guldägget och SPINN kommer att komplettera varandra. Säkert. Men frågan är vilket som kommer att vara mest prestigefullt att vinna? SPINN eller Guldägget. Mitt svar på frågan är Guldägget. Jag tror att de flesta PR-byråer som arbetar med marknads-PR ger samma svar. Och vad blir då effekten? Jo, att de flesta PR-byråer som arbetar med PR som ett redskap i marknadsmixen kommer att lägga all kraft på att ro hem Guldägget. SPINN riskerar att drabbas av ”brain drain”.

Att Guldägget numera ska omfatta PR är ytterligare ett exempel på hur Reklamförbundet håller på att rycka åt sig initiativet och bli mer än ett förbund för reklambyråer. En utveckling som är helt naturlig med tanke på hur marknaden och uppdragen utvecklas. Idag finns det många reklambyråer som arbetar med PR och PR-byråer som arbetar med reklam. Det är i gränslandet mellan dessa två discipliner som det sker en extremt intressant utveckling just nu.

BjM