Årets produktlansering

Björn Mellstrand
Björn Mellstrand 17 januari, 2007
Kategorier:
Blogg, PR flippar & floppar, Reflektioner

Det är kanske lite sent att skriva om Apple och lanseringen av Iphone (eller vad den nu ska heta). Men jag kan inte låta bli att dela med mig av mina reflektioner när jag besökte USA förra veckan.

 

apple3001.jpg

 

Som vi tidigare har skrivit på denna blogg är Apple ett extremt PR-kunnigt företag. De är mästare i att skapa uppmärksamhet kring sina produktlanseringar. Vid sidan av att de har mycket väldesignade och nyskapande produkter, som i sig själv ofta har ett stort nyhetsvärde, så har de en enorm PR-tillgång i sin CEO – Steve Jobs. Han är en presentationsteknik som trollbinder alla. Hans dramaturgi är lysande. Om ni inte har sett presentationen han höll på MacWorld i San Francisco så är det värt ägna knappa två timmar. Titta på speciellt på hur han inleder avsnittet när han presenterar Iphone. Lyssna på publikens reaktioner. (Intressant att notera att det är den populäraste podcasten just nu på Itunes.)

 

 

Under mitt besök i USA så såg jag en del på amerikansk tv. Det som slog mig var hur Iphone uppmärksammades av alla TV-kanaler. Allt från politiska debatt- till nöjesprogram. De valde alla att berätta om den nya mobiltelefonen. I den lokala tidningen ägnade de nästan en helsida åt lanseringen. Det gjorde också affärstidningarna. Och alla höjde den nya mobilen till skyarna. (Att Iphone höjs till skyarna i USA tror jag delvis beror på att den amerikanska mobilmarknaden är lite efter den asiatiska och europeiska. SMS-användandet i USA är t ex extremt lågt – jag utbildade mina amerikanska vänner i SMSande…)

 

 

Jag har personligen aldrig tidigare varit med om en så omfattande uppmärksamhet kring en produktlansering. Det kändes som att det var omöjligt att missa att Apple nu tar upp konkurrensen med Nokia, Motorola och SonyEricsson. Det är värt att notera också att Steve Jobs key note speach föregicks av en rad artiklar om optionsskandalen. Bland annat WSJ spekulerade om presentationen på Mac World skulle lyckas flytta fokus från skandalen. Och till stor del verkar det som att de lyckas med detta. Det är lätt att förlåta en framgångsrik företagsledare för fel och brister. Hade Steve Jobs inte kunnat leverera några spännande produktnyheter som mottagits så väl hade han varit illa ute.

BjM