Tuppfäktning när PR-branschen debatterades

Ann-Sofie Halling
Ann-Sofie Halling 23 januari, 2007
Kategorier:
Blogg, PR och kommunikation

- PR-branschen får den uppmärksamhet som den förtjänar, det sa Dagens Medias chefredaktör Rolf van den Brink vid gårdagens debatt på Pressklubben anordnad av branschföreningen Svenska PR-företagen. Han fortsatte med att ställa en retorisk fråga till publiken om varför det bara är Prime, Westanders och Paul Ronge som tar kontakt och törs säga något om branschen.

Både Viggo Cavling, Resumé och Karin Jansson, frilans på Dagens Industri höll med.

- PR-konsulter är tråkiga att intervjua och säger bara tråkiga saker, ansåg Viggo. Karin menade att branschen var full av tråkiga och rädda människor som inte kan leverera ett vettigt citat. Om hon någon gång bad om en kommentar från en PR-konsult så fick hon bara tillbaka floskler, vilket gjorde att hon tappade sugen och inte ville kontakta den personen mer.

Temat för debatten var hur PR-branschen bevakas och granskas av medierna. Men istället kom stora delar av diskussionen tyvärr att urarta till tuppfäktning mellan de två konkurrerande chefredaktörerna Rolf van den Brink och Viggo Cavling. Karin Jansson som med sitt förflutna som PR-konsult (på denna byrå) förmodligen är den kunnigaste av de tre om branschens villkor höll däremot låg profil när debattledaren Paul Ronge eldade på de båda kombattanterna.

På frågan om vilken typ av nyheter man var intresserad av på tidningarna kom svaret från Dagens Media om att man vill ha siffror på hur mycket PR driver försäljningen.

Paul Ronge efterlyste i sin tur hårdare bevakning av PR-branschen och det faktum att vissa journalister verkar stå på PR-byråernas avlöningslistor. Han var dock inte beredd att bidra med upplysningar utan ansåg att det var tidningarnas uppgift att gräva fram dem.

ASH