Amerikanska Internetvanor

Björn Mellstrand
Björn Mellstrand 06 februari, 2007
Kategorier:
Blogg

Compete ett amerikanskt företag som arbetar med marknadsundersökningar har studerat det amerikanska folkets surfvanor. Myspace toppar listan följt av Yahoo och MSN.

Värt att notera är att renodlade nyhetssajter inte kvalar in på topp-20-listan. Första nyhetssajt är CNN på 27e plats. USAtoday hamnar först på 50e plats. Det är också intressant att så många portaler och sajter med användargenererat material ligger högt.

Topp 15

  1. myspace.com
  2. yahoo.com
  3. msn.com
  4. ebay.com
  5. google.com
  6. aol.com
  7. pogo.com
  8. facebook.com
  9. amazon.com
  10. craigslist.com
  11. go.com
  12. youtube.com
  13. live.com
  14. bankofamerica.com
  15. wikipedia.org

Hela listan hittar du på Competes blogg.

I Sverige ligger de traditionella nyhetsförmedlarna högt på motsvarande lista. Aftonbladet har ett starkt grepp över det svenska folkets surfande. Kan man anta att det svenska surfvanorna i framtiden i större utsträckning likna det amerikanska och att nyhetsajter som Aftonbladet går en tuff framtid till mötes. (Dock måste man konstatera att Aftonbladet redan har förutsätt detta genom att bredda sitt erbjudande radikalt – allt från bantning till bloggar.)

BjM