Krishanteringen flyttar till nätet

Björn Mellstrand
Björn Mellstrand 29 mars, 2007
Kategorier:
Blogg, Reflektioner

En snabb reflektion:

  1. Ett avslöjande.
  2. En chefredaktör som byter jobb.

Två mediekriser.

Exempel 1 Prime PR 

Idag avslöjar Resume att det är turbulent på Prime PR med en fet rubrik ”PRIME PR SPRICKER”. Enligt tidningsartikeln ska en av deras förgrundsgestalter lämna byrån. För att hantera ”mediekrisen” går Prime PR direkt i svaromål på tidningsuppgifterna på sin hemsida.

Exempel 2 Ebba von Sydow

Idag blev det offentligt att Ebba von Sydow slutar som chefredaktör för VeckoRevyn. Istället ska hon driva VeckoRevyns webb vidare. Det är uppenbart att hon petats” skriver Resume. Ebba von Sydow kontrade så snart nyheten spreds på sin blogg:  ”…Inväntar jag med spänning alla personangrepp, lögner och påhopp.”.

Två dagsaktuella exempel på att webbens roll som nav i kriskommunikationen blir allt mer tydlig. På den egna hemsidan sätter man sin egen bild.

BjM