(S)mart

Björn Mellstrand
Björn Mellstrand 02 april, 2007
Kategorier:
Blogg

sossarnayoutube.png

Idag berättar socialdemokraterna att de ska starta en egen kanal på Youtube. Smart. På kanalen kommer de att bemöta regeringens utspel och ge möjlighet för väljara att diskutera partiets politik. Enligt Dagens Media så kommer inslagen ha en tydlig avsändare och ledande företrädare från socialdemokraterna medverkar. Sossarnas förhoppning är att man ska publicera minst en film i veckan.

Att socialdemokraterna tar ”Youtube”-steget är inte särskilt förvånande utan bekräftar att den politiska kommunikationen håller på att förändras. Rörligt material som sänds över Internet blir allt viktigare – titta på det förspelet till det amerikanska presidentvalet och valet till kongressen och senaten förra året. I den svenska valrörelsen gjorde bland annat moderaterna några försök med webbfilmer.

Med största sannolikhet kommer vi att se en explosion av video-material med de politiska partierna som avsändare.  Partierna ser det kanske som en möjlighet att ”tala direkt till väljarna”. De politiska partiernas stora utmaning är om de klarar av att hantera den dialog med väljarna som man öppnar. Det ställer helt nya krav på de politiska partierna. Ska man vara cynisk – så har de politiska partierna sluppit ha väljarkontakt mellan valen. Några enstaka telefonsamtal och brev. Sedan har de kunnat sköta sig själva.

Med Youtube-kanaler, förekomst på Second Life, etc så öppnar man dörren till en omfattande diskussion, en flodvåg av väljare som vill ge uttryck för sina åsikter. Men är partierna rustade? En sak tror jag dock är säker – det kommer att bidra till en vitalisering av partierna.

BjM