Är kommunikationsbyrån det nya skivbolaget?

Tidigare Medarbetare 30 april, 2007
Kategorier:
Blogg, Nya medier etc, Reflektioner

Det går att konstatera att det är populärt att diskutera kändisutbredningen i varumärkessammanhang. ABSOLUT VODKA har länge använt sig av konstnärer, designers och musiker i sin marknadsföring. H&M har skapat kravaller i sina varuhus tack vara kända samarbeten. Medan Pepsi kanske helst glömmer sina samarbeten med Britney Spears och Michael Jackson.
När musik inte längre har samma utrymme i TV och skivbolag förlorar pengar på grund av piratkopiering osv, har reklam visat sig bli en viktig plattform för artister att bli upptäckta genom (och ett sätt att tjäna pengar på). Ja, även avsändaren för reklamen ser antagligen potentialen i ett sådant samarbete.

Så är det då någon skillnad mellan att använda kända ansikten i sin marknadsföring, och låta oetablerade artister slå igenom med exempelvis 3 som avsändare? I ett samarbete som mellan Viktor&Rolf och H&M, kan H&M få högre status i vissa kretsar och V&R når en större publik. Men att använda killarnasomintefickvaramediskollaget-bandet från ingenstans i flingreklamen måste ju bli på flingföretagets villkor. Eller är det så? Vinner båda parter på det? Är det kanske så här artister ska tjäna sina pengar i framtiden? Är det inte någon skillnad på t ex en reklamfilm och en musikvideo på MTV?

Jag tror ändå det. En musikvideo ska ju oavsett produktplaceringar visa en artists musik. Det ska inte reklam. Inte i första hand i alla fall. Men sker det en förändring? Med hjälp av SAAB har Laura slagit igenom (Det är visserligen inte något nytt, Babylon Zoo någon?). José Gonzalez har en mycket större publik efter sitt medverkande i Sonys reklamfilm. Och JC har länge arbetat tydligt med ung musik i sin marknadsföring.  

Men hur lyckas man bygga en plattform som musiker genom reklam? Hänger musikens framgång ihop med hur bra reklamen är, hur mycket den visas och vem som är avsändare?

Jag tror det. Och vad får det i så fall för konsekvenser för musikbranschen? Är det rent av så att kommunikationsbyrån är det nya skivbolaget och reklamfilmen den nya rockvideon?

Och är det i så fall konstigt?

MaK