H&M toppar listan

Björn Mellstrand
Björn Mellstrand 02 maj, 2007
Kategorier:
Blogg, Omvärldskoll, PR flippar & floppar

Topp

H&M toppar listan över de mest populära podcasts på Itunes Musicstore idag med en kort videosnutt om samarbetet med Kylie Minouge och öppnandet av deras butik i Shanghai.

Shanghai

I podcasten varvas en Kylieintervju, kundintervjuer som beskriver H&M som mode man kan ha råd med (huvudbudskap?) med bilder från visningen. Dessutom visar de bilder på Kyliekollektionen med priser. Budskapet blir återigen tydlig – mode du har råd med.

Imponerande att ett kommersiellt företag som H&M toppar pod-listan. Och är dessutom ett bevis på att H&M tillhör den högre divisionen inom marknadskommunikation på global nivå. Konsumenterna vill ha deras reklam. De har hittat flera enkla koncept, däribland samarbeten med kändisar (Madonna och Kylie) och designers (Viktor&Rolf, Stella McCartney och Karl Lagerfeld).  Kommunikationsplattformar som leder till att konsumenterna uppmärksammar dem och köper deras kläder. Och medierna skriver om dem.

BjM