Hur påverkas varumärket

Björn Mellstrand
Björn Mellstrand 08 augusti, 2007
Kategorier:
Blogg, Reflektioner

abercrombie

Abercrombie & Fitch är intressant varumärke. Om jag inte missminner så grundades det 1892. På åttiotalet så blev det ett varumärke på dekis. Man bestämde sig för att vitalisera varumärket. Med en homoerotisk reklamkampanj i mitten av 1990-talet lockade den amerikanska gaypubliken. Snabbt blev Abercrombie & Fitch ett starkt klädvarumärke inom gayvärlden. Och som så många gånger tidigare gick gayvärlden före och snart följde de stora massorna efter.

Abercrombie valde också att utveckla sitt butikskoncept. Hög musik. Halvmörker. Skyltfönster med träpersienner. Castad personal. Knappt påklädda killar fungerar som inkastare.

I början av 2000-talet hade man bara en butik i New York, längs ned i södra delen av Manhattan. För några år sedan slog man på stort och öppnade en butik på 5th Avenue. Och då blev butiken ett självklart mål för alla svenskar som åkte till New York för att shoppa. Abercrombieälgen har blivit allt vanligare på Stockholms gator.

Tidigt i våras öppnade de sin första butik utanför den nordamerikanska kontinenten när man slog upp portarna till sin butik i London.

Enligt tidningen Market planerar Abercrombie & Fitch att öppna butiker i sju europeiska länder, bland annat i Stockholm. Kanske är det en reaktion på att gaypubliken börjat svika.

Frågan är hur den europeiska expansionen kommer att påverka varumärket? Från att ha varit ett varumärke som mer eller mindre varit exklusivt för dem som reser till USA till att nu bli ett varumärke som är tillgängligt för alla? Hur kommer deras reklam med lättklädda ungdomar att tas emot i Sverige? Kommer vi att höra fackliga protester mot den höga musiken och skumma belysningen i butikerna? Kommer vi att reagera över de lättklädda inkastarna?

BjM