Ihåligt samhällsengagemang & ingen PR-strategi hos McDonalds

Tidigare Medarbetare 23 oktober, 2007
Kategorier:
Blogg, Reflektioner

Uppdrag Gransknings program imorgon visar svartstädning och riktigt usla arbetsförhållanden på McDonalds. ”McDonalds backar före sändning” skriver SVT idag också. McDonalds själva säger, enligt Dagens Media, att de inte har förberett en PR-strategi för att bemöta inslaget.

Nu har de kickat städarna. Dagen före sändning. Men var kom pressmeddelandet då ifrån? Intervjun som ni ställt upp på? Är inte det en PR-strategi?

1. Ska man skämmas om det finns en PR-strategi? PR handlar om kommunikation. Livet, verkligheten och även företagandet handlar om kommunikation.

2. Måste allt som innebär att man tar tag i saker tolkas som ”media smartness” och att det är negativt? Även om man varit klantig måste man ju få chansen att ta tag i saker, MEN credit is due where credit is due . . .

3. Hur är det möjligt att företag av McDonalds storlek bedriver sin verksamhet på det sättet? Svart arbetskraft? Usla arbetsförhållanden? Hur ser det då inte ut överallt annars om McDonalds som skärskådas hela tiden gör så grova övertramp?

” Jag tror inte att vårt varumärke skadas av att vi tar tag i problemet och gör något åt det, snarare tvärt om.” säger Claes Eliasson, McDonalds.

Läser man den sista kommentaren lite för snabbt blir det som om vore det sjysst att skapa problem. För då finns det något att ta tag i och visa att man här samhällsengagerad. Jag anar att det inte var meningen att uttrycka det så . . . men ändå . . .McDonalds har för stort ansvar för att tillåta sig misstag av detta slag.

Visst sjutton är det bra att det där städbolaget äntligen är kickat! Vem ska ha cred för det då? Uppdrag Granskning förstås! För annars hade städbolaget fortfarande fått städa hos McDonalds och två andra stora hamburgerkedjor. Trots allt samhällsengagemang i världen.

Brit