Facebook – succé för att vi använder riktiga namn? Vi avstår själva från integriteten

Tidigare Medarbetare 26 oktober, 2007
Kategorier:
Blogg, JMW Nytt, Medieval & -konsumtion, Nya medier etc, Reflektioner, Sociala medier

Facebook-febern fortsätter, nu finns det 827 000 medlemmar i Sverige.* Snart är var tionde svensk med i Facebook.

Medierna var fyllda av olika vinklar om Facebook igår. Från uppköp av Microsoft till integritetsdiskussion. I gårdagens Aktuellt-sändning kommenterade JMW integritetsaspekterna. I Aktuellts fördjupningsmaterial kan man läsa om att  man aldrig är anonym på Facebook.

På vägen till Aktuellt-studion funderade jag mycket över det här med integritetsaspekterna och plötsligt slog det mig. Vi kanske verkligen vill visa vilka vi är på de sociala nätverken!

Kan det vara så att förklaringen till den enorma succé som Facebook blivit ligger i att vi just inte är så hemliga på nätet? 827 000 svenskar har alltså på kort tid registrerat sig i ett socialt nätverk och där angett sitt fullständiga namn samt fyllt i korrekta födelsedata. De har alla följt den osynliga överenskommelsen som är unik för Facebook, att ange sitt riktiga namn. Inga larviga alias eller användarnamn.

Vi som bor i ett land som sedan 1947, genom vårt system med personnummer, automatiskt kartlägger en stor del av en individs liv kanske ser det här som helt naturligt. Dessutom följs vi redan idag i allt vi gör. Genom våra bankomatuttag, kreditkortsköp, användande av medlemskort i butiker och var vi åker med bilen om vi har GPS. De sms vi skickar och de mobiltelefonsamtal vi ringer är också sätt där vi lätt kan kartläggas om så behövs. Kan vi behålla integritet idag? Vad är integritet idag?

Jag tror att det faktum att Facebook lyckats locka till sig nya, äldre målgrupper beror bland annat på att känner en trygghet i att det just är den riktiga identiteten som visas upp. Sen finns det massor av intressanta aspekter av vad man egentligen visar upp on-line kontra off-line. Gränserna flyttas hela tiden.

Det är över 60 000 svenskar i åldersgruppen 36-50 år som har registrerat sig i Facebook. För åldersgruppen 23-35 år är siffran så hög som 451 000. I ett socialt nätverk på Internet! Vem hade trott det för sex månader sen?

Vi befinner oss i en intressant tid  där Internet utvecklas på ett sätt som vi inte sett de senaste 10-15 åren. Nya målgrupper ställer nya krav. Facebook revolutionerar verkligen Internetutvecklingen  och kommer att driva på utvecklingen av nya och andra sociala nätverk . 
/Brit

* Om man räknar både de som valt det svenska nätverket  (knappt 600 000 medlemmar) och de som registrerat sig utan att välja ett specifikt nätverk.