Äntlingen rör det på sig

Tidigare Medarbetare 13 december, 2007
Kategorier:
Blogg, Sociala medier

Musikindustrin är sorgligt efter i medieutvecklingen men nu verkar det som om några skivbolagsbossar sakta men säkert börjar acceptera att 80- och 90-talet är förbi.

Contagious skriver att Mercury Music Group samarbetar med den virtuella lekstugan Habbo (som människor faktiskt besöker till skillnad från Second Life). Samarbetet innebär att man på Habbo Hotel kan driva ett virtuellt skivbolag där man letar talanger och lanserar dem. Vill man inte hitta talanger kan försöka bli en, genom att göra musik i det inbyggda programmet Traxmachine. Det bästa bolaget och dess lanseringar bedöms sedan av en jury som Mercury satt ihop.

Den virtuella skivbolagbossen får alltså känna på hur det är att driva ett skivbolag med allt vad det innebär, hitta talangen, producera skivan, ordna turné och ta hand om fans osv. Hela baletten helt enkelt. Något som kanske kan få ungdomarna att förstå att det inte är gratis att lansera musik (så de inte ska ladda ner allt illegalt i fortsättningen kan man tänka).

Oavsett målet med satsningen är det som om man äntligen förstått poängen. För att kunna nå sin målgrupp med ett budskap måste man spela på samma arena som dem. Istället för att kasta stämningar efter musikintresserade möter man dem i deras värld och ger dem verktyg för att själva upptäcka kärnan i budskapet. På så sätt blir det inte oärligt heller. De hittar inte på en massa eller försöker tuta i ungdomarna en massa budskap. Allt finns där att upptäcka själv. Jag säger clever.

/Magnus