Facebook löser alla världsproblem – hur gick det till?

Tidigare Medarbetare 17 december, 2007
Kategorier:
Blogg, Sociala medier

Drygt 1 miljon svenska användare i december 2007 mot knappt 150 000 för fyra månader sedan. 

Vad hände, hur gick det till och har det betytt något alls?

Facebook syns fortfarande överallt. Från tips-artiklar ”Så får du drömjobbet – med Facebook” till intervjuer med rubriken ”Facebook verktyg mot vapen”. Metro skriver idag om de sociala mediernas roll  i det amerikanska presidentvalet. Ett välkänt exempel som kan få symbolisera styrkan  i de sociala medierna som bärare av värderingar och ställningstaganden.

De sociala nätverken bär fram nya digitala tvärsektoriella folkrörelser. Snabba, flexibla och enfrågeorienterade. Det har funnits många lysande exempel av detta t.ex. Burma och gatuvåldsdemonstrationerna.

Facebook är sannerligen ett kollektivt minne nu.

Visst, visst pendeln har försökt slå över och artiklarna har varit många om bedrägerier  och hot om förlorad integritet.

Men vi verkar inte så bekymrade ändå. Kanske beror det på att vi haft personnummer sen 1947 och som de flitiga kreditkorts- och mobilanvändare vet vi redan att vi är ganska väl kartlagda redan.

Dessutom har Facebook lett till en större förståelse för bl.a. om att det som händer i verkliga livet också händer i den digitala sfären. Att sunt förnuft och försiktighet om vad man säger till vem även gäller för digitala sociala nätverk.

Visst har Facebook själva tagit lite för snabba steg ibland och har bitit sig själva i svansen på sistone. Mycket vill ha mer eller något sånt . . . det går inte att skapa tjänster utan att ha koll på vad användarna verkligen vill ha.

Men för mig som kommunikatör har ändå just Facebook inneburit enormt mycket. Trots min första förvåning över vad som hände den där sista helgen i augusti  då alla gick med.

Minns ni det är unisona klickandet när ALLA gick med? Det gick nästan att höra och ta på det.  JMW gjorde också en undersökning som fick stort genomslag i en tid då alla ville veta mer om detta fenomen.

Facebook som plattform har varit intressant att följa bland annat för kontakten med nya kloka vänner som t.ex. Niclas Strandh aka Deepedition  & Researcher, återupptagen kontakt med gamla vänner såsom Jonas Morian och intressanta diskussioner med experter som Fredrik Wass. Tillsammans och enskilt har vi och många med oss försökt vrida och vända på vad som händer i de sociala medierna och hur det påverkar vår omvärld och våra respektive branscher.

Déjà-vu känslan har varit påtaglig. För tio år sen startade Internet-hypen, ni vet, när Jonas Birgersson sov på tältsäng. Bra innehåll jagades med ljus och lykta. Mycket som hänt hösten 2007 såg jag länge som en upprepning av det som hände då. Kul men lite frustrerande att inte mer hänt. Jag fick inte ihop det riktigt. Varför har vi inte kommit längre?

Men nu har bitarna fallit på plats. Vi har kommit längre.

De sociala nätverken löser inte allt. Självklart inte. Men det händer så stora saker när de digitala konversationerna flödar som gynnar kommunikationen mellan människor, mellan människor och företag, mellan människor och viktiga företeelser.

Det visar på möjligheter. Det inspirerar. Det utmanar. Det innebär att nya (läs äldre) målgrupper förstår möjligheterna.

Det har också fått företag att våga vända på perspektivet. Utifrån och in – istället för tvärtom. Det har fått många att börja lyssna på målgruppen på helt nya sätt. Det har framför allt gett dem verktyg att göra det.

Äntligen kanske också företagen kan ha nytta av det de byggt upp på nätet under tio år. Nu förstår de ännu mer att trafiken dit inte sker av sig självt. Nu vågar de tänka nytt om var målgruppen är och kanske, kanske lyckas de sedan locka ”hem” användarna dit där företagen tror de fortfarande har kontroll. Nästa naturliga steg blir att företag i större utsträckning måste våga släppa in användarna även på sina företagssidor.

– Verktygen blir allt mer spridda och enklare att använda, exempelvis i form av Myspace och Facebook. Därför sprider sig trenden till affärsutvecklingen i företagen med nya sätt att hantera kunskap, säger Jaap Bloem. Citat ur Computer Swedens artikel ”Inspireras av öppen källkod” .

Bra citat att avsluta med. Kunskap är nyckelordet. Exakt så är det. Tack Facebook.

Brit