Foppatoffla är ett nytt ord & tomten får inte avslöjas . . .

Tidigare Medarbetare 29 december, 2007
Kategorier:
Blogg, JMW noterar, Reklam

 

Några av våra allra mest lästa blogginlägg under året är de som handlat om Foppatofflan (hur ska det egentligen tolkas?). Mycket tack vare ett inlägg  i Facebook-gruppen ”Hata Foppatofflan” om Crocs vinterkollektion.

Och nu slås det alltså fast. De runda, plastiga tofflorna som stora delar av Sverige klafsat runt i gjorde verkligen avtryck under året som gått. Ordet Foppatoffla är med på Språkrådets lista med nya ord för 2007 som DN berättar mer om här. 

Rolig läsning under mellandagarna var annars den här notisen i Expressen från ryska tidningen Rossijskaja Gazeta.

Tänk er att en elektronikkedja får sin planerade julreklam stoppad av en federal myndighet eftersom reklamen ”avslöjar” att Fader Frost inte finns (en rysk ”motsvarighet” till tomten). Den stoppas med hänvisning till att reklamen sägs ”orsaka ett negativt förhållande mellan barnen och deras föräldrar” och myndigheten stödjer sig på en lag för reklam som förbjuder ”misskreditering av föräldrar och lärare, så att barnens förtroende för dem undermineras” – så eftersom föräldrarna säger att Fader Frost finns får inte reklamen förstöra det för föräldrarna genom att avslöja att han inte finns på riktigt . . .är det här ett 1:a april skämt?! Är det år 2007?

Förslag på lite nyårshelgspyssel . . . det blir nämligen riktigt roligt om man funderar över vilken svensk reklam som den där myndigheten skulle applicera sina regler på om de fick chansen och genast förbjuda.

Eller ännu hellre vilken reklam som skulle få godkänt eftersom den ”förstärker barns förtroende för föräldrar och lärare” . . .

/Brit