Är transparens fejk? Bambuser lunch på JMW.

Tidigare Medarbetare 12 februari, 2008
Kategorier:
Blogg, PR och kommunikation, Sociala medier

Mark Comerford, Markmedia, och jag sattes hastigt och lustigt ihop av Björn Falkevik för att prata lite kommunikation 2.0.

Roligt som alltid när Björn är inblandad. Det är ju en ynnest att få ta del av Björns entusiastiska testande av nya kommunikationsformer.

Diskussionen fick bli lite som den blev och med tanke på att det fanns två åhörare som ställde frågor om Mark´s tankar om tidningsföretagen i framtiden fick han prata på utifrån det. Och killen kan prata …så mycket tidningar och lite kängor på pr-konsulter blev temat :)

Men vi snuddade dock vid en sak, som hastigast, som jag funderat mycket på de senaste dagarna sen min egen postning om transparens och saker som hänt runt mig den senaste tiden. Jocke Jardenberg, Mindpark gjorde också en briljant postning om hur enkelt det är med transparens. Bra och inspirerande. Jag håller med om att det är precis sådär.

Men ändå.

Under dagens samtal blev det tydligt igen om hur svårt det är med transparens. Att det lätt kan bli ett modeord som inget betyder. Att det tyvärr är något som i verkligheten är hur lätt som helst att säga att man har…när något är bra. Men blir det inte väldigt lätt en falsk genomskinlighet som syftar till att mest visa hur bra man är? Hur många är transparenta på riktigt? Och klarar vi ens av transparens när vi möter den? Misstolkningarna blir ju så många när vi möter den med det analoga perspektiv vi vuxit upp med…

Jag tror kanske att fler är transparenta än vad Mark tror :) åtminstone ser jag att man försöker. Individer såväl som företagare. Kanske är det huvudsaken. Att våga visa vägen och våga misslyckas på vägen.

Visst lönsamhet är i fokus för affärsdrivande verksamheter men jag vill ändå hävda att den trend som finns att bl.a. med hjälp av sociala medier snabbt dela idéer och kunskap med varandra kommer att slå igenom brett och förändra människors syn på mycket. På ledarskap, synen på kunskapsdelande, synen på varandras verksamheter och framför allt modet att diskutera saker som inte är perfekta…

Sociala medier bidrar till att vi blir mer öppna, idérika och mer hela. Kommunikationskonsulten har en viktig uppgift i att stötta företag i att se hur lönsamhet och transparens kan förenas. På riktigt. Inte som fernissa för att få större redaktionellt utrymme.

Sen blev det idag igen så tydligt hur sociala medier bär fram människors egen förmåga att kommunicera. Mycket mer än vad det tidigare teknikfokuset eller den mer och mer föråldradre synen på digital kommunikation som ”icke-verklig” förmått visa. Jag har sagt det förut och säger igen: skitspännande !

Tack Björn och Mark för en trevlig lunch (utan mat i och för sig men man kan väl inte få allt säg…men nästa gång har Mark lovat mig en smörgås)!

/Brit Stakston