BEFRIAD ZON: Var finns bloggarna bortom blondinerna?

Tidigare Medarbetare 18 mars, 2008
Kategorier:
Blogg, Sociala medier

Trött på att bloggandet i traditionella mediekanaler blivit synonymt för den stora allmänheten med modebloggande som man dessutom kan bli rik på. Artikel efter artikel och lösryckta rykten om hur rik man kan bli på sitt bloggande. Helt klart visar det styrkan och möjligheterna till eget varumärkesbyggande genom de sociala medierna. Mest anmärkningsvärt att alla valt att svälja bytet ;)

Det finns ju så mycket mer att hämta vad gäller kunskap eller läsupplevelser i bloggsfären. Hos den stora allmänheten ses dock bloggandet som en extremt ytlig ganska själlös dagboksliknande meningslös fritidssysselsättning.

I förra veckans Debatt i SVT ställdes det på sin spets när Blondinbella och gänget fick diskutera shopping som tröst och ideologi. Här fick bloggarna representera shopoholics och fick möta ett antal köpvägrare. Se hela det programmet som för övrigt är ett stycke tv-historia i sitt klumpiga utförande. Vid sidan av all galenskap, från båda sidor, som sades i det programmet så notera också den extremt klumpiga övergången från shopping till …Irak. Oj, oj.

Det finns så mycket bra att hämta i bloggsfären, se till exempel på det spännande nya bloggprojektet som Deepedition och The Real Mymlan startade för några veckor sedan. Under namnet Samesamebutdifferent fokuseras det på mötet mellan old och new media. Nischat, avgränsat och med tydliga önskemål om samarbete med läsarna:”Och vill att du är med. Ge oss exempel, berätta vad som händer, dela med dig av dina erfarenheter. Vi kommer att ge exempel på hur gammelmedia ställer sig i motvind istället för att följa medvinden.”Här ligger styrkan i bloggsfären.

Jag skrev för några veckor sedan en maratonpostning om de krockar jag ser mellan de analoga och digitala värderingarna, även där skriver jag en hel del om bloggandet. Hur de flesta jag möter inte förstår varken den kraft eller tid människor lägger på att läsa eller skriva bloggar. Att man inte ser värdet av det alls. Detta trots att det för många är en så viktig del av både deras egen vardag som källa för uttryck och för andra som kunskapskälla. Jonas Morian tog nyss några veckors paus från bloggandet just med orden:

” Annat i mitt liv tar mycket tid och energi just nu, och jag kan inte ägna bloggen den tid och engagemang den förtjänar.”

Det läggs mycket tid och kraft på fantastiska bloggar och ändå är den stora allmänna bilden att det mesta är tramsigt. Hade ett långt samtal med Deepedition om den negativa attityd till bloggandet som finns. Han menar att det negativa också kan ses som ett uttryck av erkännande. Särskilt i jämförelse med den negligering som skedde tidigare av allt som rörde bloggosfären. Men jag vete sjutton, den bild som gavs av bloggare i t.ex. SVT Debatt känns inte gynnsam för de redan kritiska.

Men framöver då, vad händer med bloggandet? Det har många kloka redan funderat över. Men det verkar finnas många tankar och önskemål om sammanslagningar inom bloggosfären liknande det exempel jag gav. Ett komplement till spretigheten och faktiskt något som kommer hjälpa de mer tveksamma att hitta sin nisch och få en chans till överblick. Det finns också en stark önskan och vilja att träffas IRL och ta saker vidare tillsammans. Alltså bra mindre egotripp än vad de med analoga värderingar tror och mer genuin vilja att dela kunskap är nog några trender som verkar bubbla.

Vi fick i får någon vecka sedan berätta för Expressen om vilka trender vi ser inom de sociala medierna efter Facebook och nämnde där t.ex. mikrobloggandet. Sen är förstås det rörliga materialet och t.ex. v-loggandet något som blir spännande att se utvecklingen av. Både mikrobloggandet och v-loggandet kommer attrahera nya användare. Megafonen hamnar inte bara i händerna på de duktiga skribenterna då. Det ska bli intressant att följa utvecklingen av detta och se hur det flödar in i den rådande bloggosfärstrukturen.Men den första utmaningen består av att hitta former för att låta den, lika ofta som tramsig briljanta bloggsfär att synas mer och t.ex. få cred när artikeluppslag hittas där. Bloggarna ska ta plats och synas mer i relevanta sammanhang. Och sluta vara synonyma med Gucci-prylar.

Brit Stakston