Vi kan lära av mediebyråbranschen

Björn Mellstrand
Björn Mellstrand 12 maj, 2008
Kategorier:
Blogg, PR och kommunikation, Reflektioner

Scream

I torsdags utsågs våra vänner på Scream till Sveriges bästa mediebyrå. Grattis. Det skedde under Stockholm Media Week som drivs av mediebyråbranschen.

Att få titeln Sveriges bästa mediebyrå smäller ganska högt eftersom deras branschorganisation engagerat sig i priset. Om vi jämför med PR- och Reklambranschen så duggar det inte lika tätt med utnämningar av årets bästa byrå i mediebyråbranschen. I PR-branschen så finns det ett antal listningar och företag som gärna vill kora Sveriges bästa PR-byrå. Det är Regi, det är EasyResearch tillsammans med Resumé, det är Veckans Affärer och Affärsvärlden/Konsultguiden. Minst fyra konkurrerar om titeln. Det leder till inflation.

Vad som är bra med ”Sveriges bästa mediebyrå” är att mediebyråbranschen har engagerat sig i kriterierna. Och branschen sluter i stort upp bakom denna tävling och därmed ökar titelns legitimitet. Något som säkert vi i PR- respektive Reklambranschen skulle kunna lära av. Här skulle de kunna spela en roll.

Björn Mellstrand