BEFRIAD ZON: Pitchar är som internetdejtande

Tidigare Medarbetare 08 juni, 2008
Kategorier:
Blogg, PR och kommunikation, Reflektioner

Vi avslutade veckan på JMW med en framtidsdiskussion och hur vi ska bli ett ännu starkare team. Vi diskuterade också vad som är nyckeln till de pitcher vi ror hem. Vi reflekterade en del över de vi vunnit respektive förlorat och hur man ska förhålla sig till de sistnämnda. Måste vi bli bättre säljare eller vad kan vi göra för att våra kreativa nyckelidéer ständigt ska flöda?

Vi gled också in på huruvida sex är en viktig aspekt under en pitch. Björn Mellstarnd berättade också att just det varit en del av en intressant informell diskussion under guldäggsjuryarbetet. Niclas Strandh pratar också under våra kurser om att ”social media branding is like flirting”.

Sex och inslag av attraktion är självklart centrala aspekter av interaktionen människor emellan. För mig är mekanismerna i en pitch roliga att jämföra med de under en internetdejt. Och eftersom jag gör det så har jag inga problem alls med att förlora pitcher. För det handlar ytterst bara om kemi. En kemisk process som man bara kan vila i och landa i ett konstaterande:

-Jahapp, så det funkade inte. Men jag (vi) har lärt mig (oss) massor…

Under en period i mitt liv, efter en katastrofal relation med en av Europas största bedragare, var mitt behov av att träffa vanliga, sunda, härliga män stort för att få tillbaks självkänslan. Jag bodde halvtid i Stockholm och London och de relationer jag ville bygga var i London. Internetdejtandet var perfekt för det. Välja ut intressanta män och sedan steg för steg lära känna dem, skriva, ringa, skicka bilder och chatta med webcam. Till slut uppstod absolut en djup internetförälskelse som fysiskt kändes precis som vilken förälskelse som helst. En relation som har allt utom det fysiska mötet mellan de två involverade. När det väl sedan är dags att träffas vet man extremt mycket om varandra redan.

Precis samma process sker under arbetet med en pitch. Här blir man på samma sätt stegvis förtjust i företagets verksamhet. Förmånen att utifrån en brief grotta sig ner i ett företags verksamhet och ge kreativa förslag på hur de ska hantera sin marknadskommunikation bygger på att sätta sig in i deras verklighet. Ofta på samma detaljnivå som man i interdejtandet lär känna varandra. En slags förälskele i uppdraget och dess möjligheter finns absolut. Finns inte det engagemanget bör man kanske inte ens delta i pitchen….

Jahapp, sen är det dags och vad händer då?

Well it´s all about chemistry! I ett analogt samtal med någon man lärt känna på nätet händer sedan något enormt spännande. Det är som att börja om. Från noll fast ändå inte. Hur trevligt det än varit innan, hur många och långa samtal man än haft, det som behövs nu är att alla de kemiska processerna ska klicka i varandra. På något sätt är det här något vi absolut inte kan styra över. Det är en cool känsla. Man behöver inte göra så mycket. Bara vara och leverera och se om molekylerna gillar varandra.

Samma kemi gäller för pitchandets framgång. Vi kan inte annat än leverera och gör det utifrån vår kunskap och vår syn på deras verksamhet utifrån den givna briefen. Många idéer liknar säkert många av de andra byråernas. Så det kommer att handla om det där lilla extra, ofta väldigt enkla saker. Kanske ett snyggt halsband som får just den kunden att haja till och känna den vänskapskänsla som man i kundrelationen letar efter, en blick som får kunden att känna attraktion till konsulten och därmed skapar en förtjusning inför de idéer som presenteras (trots att de just presenterats av en annan byrå), en röst som påminner om någon man tyckt om eller har stor respekt för. Små, små detaljer som gör att det klickar. Det som gör pitchen svårare än internetdejten är att det här handlar om att det ofta är fler som det ska klicka med cirka 3-5 från kundens sida och 2-3 konsulter från vår sida. Många molekyler som ska gilla varandra :)

För mig är både en förlorad internetdejt eller pitch lätt att ta. Det var ju helt enkelt inte meningen. I pitchen handlar det sällan om att vi på JMW inte levererat bra utan bara om att kemin inte fanns. Det där lillla extra som just den kunden sökte efter hittade de bara inte hos oss. Det betyder inte att vi tänkt fel, haft fel lösningar eller inte varit tillräckligt kreativa. Visst händer det att man inte varit i topp idémässigt men oftast handlar det om att kunden och vi inte matchade varandra bara. Och det gör det lättare att ta. Vi behöver inte släpa fötterna efter oss och bli nedslagna utan snabbt fokusera på nästa ”dejt”.

Internt är ett förhållningssätt där vi ser värdet av varje påbörjad relation med en kund inför en pitch som en investering för framtida nya relationer. Man lär sig så oerhört mycket varje gång och det man lärt sig under en pitch kommer man snart ha nytta av i en ny pitch.

Chansen till riktig magi mellan kund och uppdragsgivare finns kvar. Det är ju dom uppdragen man vill ha!

/Brit Stakston

P.S. Kolla in TelecomReport och deras show All you need is love – and a browser och hör mig berätta om den vanligaste lögnen som förekommer när det handlar om internetdejtande :)