Rätt tänkt…

Björn Mellstrand
Björn Mellstrand 11 juni, 2008
Kategorier:
Blogg, Reflektioner

Skivbolaget SonyBMG och tidningen QX samarbetar – QXs läsare ska rösta fram vilka låtar som ska vara med på en samlingsskiva som släpps vid Europride. Europride som går av stapeln i månadsskiftet juli/augusti år, här i Stockholm. Rätt engagera konsumenterna i utvecklingen av en produkt – mer sånt! Det är bra för att det:

  1. Det skapar uppmärksamhet innan skivan släpps.
  2. Det engagera konsumenten – vem vill inte rösta fram sina favoriter?
  3. Det skapar ett ”ägande” av skivan hos de som röstar innan skivan släpps.
  4. Det finns ett nyhetsvärde att kommunicera i samband med att omröstningen är klar. ”De här är Gaysveriges favoriter.”
  5. Det skapar nyfikenhet hos konsumenten – kom mina favoriter med?

Men samtidigt kan jag konstatera att jag inte köpt en ”analog” skiva sedan jag skaffade min första Ipod för många, många år sedan. Via Itunes har jag lärt mig ett nytt köpbeteende av musik. Dels konsumerar jag mycket mer musik jämfört med tidigare. Dels så influeras jag av andra konsumenters betygssättning av musik. Dels sätter jag ihop mina egna samlingar genom att själv köpa de låtar som jag vill lyssna på – ingen annan än jag själv styr mina samlingar.

Sony BMG har tänkt rätt. Men det är kanske lite sent i tider av fildelning och Itunes.

Björn Mellstrand

PS
Min favorispellista på Ipoden innehåller just nu Kardinal Offishal ”Dangerous”, The Game ”Game’s Pain”, Young Jeezy ”Put On”, Lyfe Jennings ”Cops Up”, Ne-Yo ”Closer”, Colby O’Donis ”What You Got” och Day 26 ”Got Me Going”.