BEFRIAD ZON: Att kritiseras för transparens

Tidigare Medarbetare 19 juli, 2008
Kategorier:
Blogg, Sociala medier

I måndags lanserade Koncern HR inom E.ON Sverige två delar av en sociala mediestrategi. En sommarjobbstävling, E.ON Young Heroes och en blogg med rörliga rekryteringsannonser E.ON New Jobs. Två mindre delar av ett långsiktigt arbete som det kommer bli spännande att följa utvecklingen av. Bärande grundkoncept är att lyfta fram enskilda medarbetare och låta dem via sina egna berättelser om sitt arbete visa hur vardagen på E.ON ser ut. De anställda blir ambassadörer.

I veckan berättade vi att JMW tillsammans med Heimer & Company gemensamt arbetar med detta uppdrag för Koncern HR inom E.ON Sverige.

Dagens Media skrev här, Resumé här, CapDesign här och Mikael Zackrisson nämner det i sin blogg på Veckans Affärer så även Kristoffer Björkman från Newsdesk för att nämna några inom branschen.

På bloggen E.ON New Jobs.com finns i kommentarsfältet till en av de utlysta tjänsterna två kritiska röster mot att JMW dels gått ut och ”skrutit” om det här dels att vi som kommunikationskonsulter svarat på den allra första kommentaren som dök uppe i bloggen.

Om jag börjar med frågan om det skapar trovärdighet för E.ON att jag som kommunikationskonsult går in och svarar och därmed ”styr” en företagsblogg så är det självklara svaret nej.

E.ON New Jobs är en blogg där rörliga rekryteringsannonser kommer att finnas som komplement till traditonella printannonser. Dialogen med kommande kandidater är något som E.ON efterfrågat och vill uppnå med bloggen som verktyg. Det bygger förstås på att de själva sköter dialogen! Det är just Sara Lidvik och övriga kollegor på HR som kommer att sköta bloggandet vilket Sara också senare valde att svara på här som en egen bloggpostning.

Frågan i kommentaren var ställd samma dag som jag som projektledare för uppdraget intervjuats om uppdraget tillsammans med Sara Lidvik och Pernilla Nilsson från Koncern HR inom E.ON Sverige. Sara bad mig senare svara på frågan när hon själv inte hade möjlighet och vår tanke var förstås att hellre svara snabbt än inte svara alls. Men också vara tydlig med vem som svarade.

Den andra kritiska frågan berör det här med transparens inom PR-branschen och om de uppdrag vi har. Vi uppmanar våra uppdragsgivare att vara transparenta och berättar när vi kan om vilka uppdragsgivare vi har. Vi ställer det dock inte som krav för att ta uppdrag såsom till exempel Westander gör.  Även om vi själva anser att det inte gagnar varken företag, bransch eller kunder att vara hemliga med de olika rollfördelningarna så respekterar vi det när uppdragsgivarna så önskar.

Vi berättar om de nya uppdrag vi kan genom att kommunicera det i traditionell releaseform på vår blogg och ibland plockas det upp av branschmedia. Vi gör det dels för transparensens skull dels för att vi helt enkelt själva är väldigt stolta över våra uppdrag. Om pitchandet är som dejting så är själva uppdraget som när man väl blivit ihop. Man vill ju berätta för hela världen. För man är så stolt och glad! : ) Sara Lidvik från Koncern HR inom E.ON Sverige kommentarer själv vår gemensamma release i veckan här.

I Dagens Media blev rubriken:

Deeped-Niclas och JMW-Brit letar hjältar åt E.ON

Lite lustigt hamnade alltså Niclas  Strandh och jag som konsulter i fokus. Det är kanske här incitamentet finns för anonyme Jan föddes att skriva ”skryt” i kommentaren.

Det här borde förstås hellre diskuteras med Dagens Media, men jag kan ändå kommentera rubriken vilket Niclas också gjort här. Det hela beror säkert på det faktum  att vi är etablerade profiler inom den (lilla) bubbla av sociala mediexperter som finns i Sverige idag dels på att det ofta blir en ganska raljant ton med allt som har med sociala medier att göra. Vilket jag kan tycka är synd men det fördjupar jag inte här och nu.

Det som däremot är viktigare än rubriken är det som Pernilla Nilsson från Koncern HR inom E.ON säger som uppdragsgivare i artikeln apropå att sommarjobbarna i E.ON Young Heroes uppmanas blogga eller filma sin vardag på E.ON:

”- Vi hoppas att ungdomarna kan bli bra ambassadörer för Eon, att de kan berätta för andra hur det är att jobba här, säger Pernilla Nilsson, chef för rekrytering och skolkontakt på Eon Sverige.

Hon säger att Eon kommer att granska inläggen innan de läggs upp för att inte hemlig information om till exempel kärnkraftverk ska läcka ut. Men i övrigt är fältet fritt.
- Jag tror att de flest som bemödar sig att göra en film kommer att vara positiva. Men om det är någon som framför kritik kommer vi givetvis att publicera det, och bemöta den kritiken.”

Här berättar Pernilla Nilsson själva kärnan i vad man vill med just sommartävlingen. Här ligger det spännande tillsammans med modet att testa ett nytt sätt och helt enkelt se vad man lär sig. Och hur svårt det kanske än är för den traditionella synen på en energijätte så är E.ON bemannat av passionerade medarbetare som är himla stolta över att jobba på E.ON. Lyssna på Sara Lidvik när hon pratar om sommarjobbstävlingen E.ON Young Heroes och tanken med dem. Sätt det i relation till din eventuella förutfattade mening av energibranschen…för de flesta av oss har en sådan eller ingen bild alls…

Jag har jobbat tre år i energibranschen. Jag vet allt om allmänhetens syn på både energifrågan och energibolagen i sig. Det finns många och olika steg för E.ON att ta för att visa en ny bild av sig själv för att bli en attaktiv arbetsgivare. Steget som HR tagit att strukturerat under en anställds hela livscykel arbeta med ambassadörsskapet är strategiskt rätt på all sätt och vis. Och här är transparens viktigt.

De senaste dagarna har jag funderat både en och två gånger på de sociala mediernas oerhörda styrka och den spännande tid vi lever i. Ni som känner mig vet hur jag kan gå loss på de här delarna av företagens möjligheter…en aspekt jag nu funderat på är om vi ens är beredda på personifieringen av företagen…

Kan vi ta det eller är verkligheten lättare om vi tänker oss traditonella rollfördelningar mellan företag och kunder, mellan olika avdelningar/affärsområden inom ett företag, mellan byråer som hemliga strateger i bakgrunden. Är vi beredda på att världsbilden kommer se helt annorlunda ut om vi vågar använda dynamiken i de sociala medierna fullt ut?

Sociala medier utmanar till exempel inte bara de interna rollfördelningarna utan de utmanar också omvärldens syn på ett företag och de roller man har. Låt oss leka lite med tanken på just ett Företag X och sociala medier. Ni vet ett sådär lagom stort, lagom kritiserat av och till som av tradition kanske hanterat till exempel kunddialogen lite lagom styvmoderligt. Inte av ointresse utan kanske mer av oförmåga att hitta en struktur som matchar både interna och externa behov.

Kan, litar och är omvärlden beredd eller ens mottaglig för att ett Företag X vill och kan föra en tvåvägskommunikation? En genuin dialog. Kan man förändra sin syn på storföretag som det finns schablonbilder av?

För kommande medarbetare är det enkelt och självklart. Unga människor vill veta vad just Företaget X kan ge dem och de vill veta vad företaget tror att de själva har att tillföra. De vill föra en dialog om det här. Se om det finns något gemensamt i deras visioner av sina liv med företagets visioner och värderingar. Vem bättre kan starta den dialogen genom att min kommande chef eller medarbetare berättar om hur det är att jobba på Företaget X? Det här är den enkla biten.

Men vi andra. Vi som har arbetar på andra företag, som hänger med och är sådär lagom medvetna om Företag X och kanske tycker en massa om företagets verksamhet så snart det diskuteras i olika sammanhang. Vad skulle vi tycka om Företaget X´s VD eller någon annan gick in och kommenterade artiklar som kritiserar eller berör något som har med deras verksamhet att göra eller till och med skriver en egen bloggpostning om det?  Och för en fortsatt dialog i bloggen.

För att inte tala om journalister…är de beredda på en ny mer personfierad bild av Företaget X? Det är ju så mycket lättare när världen består av vi och dom ;) eller hur?

Vill ni ha ett exempel? Ok då, även om det snarare blir ett gigantiskt företag. Jag som intresserad av CSR-frågor hade tyckt att det hade varit oerhört relevant och högst intressant att höra Coca-Cola i Sveriges kommentar på den här artikeln i DN om Coca-Cola i Indien. Jag minns hur irriterad och nyfiken jag var på det när jag läste den här artikeln (vars bildillustration för övrigt är briljant).  Hur spännande hade inte det varit. Och då menar jag inte en ”amerikansk-svensk slick corporate version” av det hela utan faktiskt en genuin reflektion av det hela från Coca-Cola Sverige (ja, ja jag vet att vi har börskurser och annat att hantera för varje uttalande amerikansk företag i den här storleken gör) men jag tror min poäng når fram. Det hade både varit möjligt, relevant och hade varit positivt för den svenska marknaden.

Är någon av oss egentligen beredda på den typen av transparens och hur ”enkelt” allt det här är? För de sociala medierna gör det just så enkelt och skapar det relevanta kittet som gör att Företaget Xs alla aktiviteter blir sökbara och delbara över tid. Inget Företaget X gör här och nu sker bara nu för stunden. Det kan plockas upp och leva vidare så fort någon blir intresserad av det Företag X har att erbjuda. All den kunskap, de åsikter man har kan föras fram bortom de gatekeepers som finns. Direktkontakten med precis den del av min målgrupp jag vill nå nu kan ske. Det är bara att börja föra en dialog.

Det är vad Koncern HR inom E.ON Sverige gjort i liten skala och det blir oerhört intressant att se utvecklingen av detta.

/Brit Stakston

.